baas mag privé mail lezen

Zie vrouwelijk succes los van geld en macht

Vorige week verzamelden carrièrevrouwen zich massaal in New York voor een grootschalige conferentie over succes. De focus lag daarbij op welzijn en op hoe je succes kan meten los van geld en macht. Hier volgen alvast twintig wetenswaardige conclusies.

Durf te kiezen

Emancipatie draait niet rond perfectie. Het is een gevecht om het recht om zelf keuzes te maken. Durf dus te kiezen waar jij je tijd in wil steken en besteed dingen uit die je samen met een carrière niet kan bolwerken.

Adviezen

De bijeenkomst werd georganiseerd door Arianna Huffington, voorzitster en hoofdredactrice van de Huffington Post. Vrouwelijke managers, politici, artsen, auteurs, regisseurs, jounalisten, comedians … woonden deze conferentie over succes in New York bij. Of je nu pas je eerste stapjes in de werkwereld zet of al een hele carrière achter de rug hebt, dit advies is het lezen waard.

1. Knokken

“Om te beginnen moet je hard werken en je succes verdienen”, stelt een senior advisor in het Witte Huis. Dit basic, maar essentieel advies geeft ze mee aan jonge vrouwen. “Eens je jezelf bewezen hebt, zal je versteld staan van wat je mag vragen of verwachten. Wil je er niet voor knokken? Dan zal ook al het netwerken in de wereld je niet vooruithelpen”, besluit ze.

2. Tweerichtingsverkeer

Tijdens een sollicitatiegesprek mag je nooit uit het oog verliezen dat het tweerichtingsverkeer is. “Ja, jij probeert een goed profiel op tafel te leggen om hen te overtuigen voor jou te kiezen, maar zij moeten ook zorgen dat er een omgeving gecreëerd wordt waarin jij maximaal kan onplooien”, stelt Jarrett.

3. Verandering

Op geld en macht jagen doe je ’t best met de verandering in het achterhoofd die je wil verwezenlijken. In een discussie over hoe jonge vrouwen vaak niet genoeg vechtlust tonen als het om hun salaris gaat, deelde Cindi Leive, hoofdredactrice van Glamour, het volgende:

“Jonge vrouwen willen vaak niet de persoon zijn die geld en macht boven al de rest plaatst. Ze geloven in hun persoonlijke groei en willen werken voor bedrijven met een missie. Dat is allemaal fantastisch, maar als je te ver achter de mannen aanholt en je vecht niet voor wat je waard bent, zal je nooit iemand worden die de leiding kan nemen en een betekenisvolle maatschappij kan creëren”.

4. Ideeën

Toen de vraag viel waar mensen hun beste ideëen bedenken, antwoordde vrijwel niemand “op het werk”. Uit het vragenrondje bleek dat we veel vaker een ‘eureka’-gevoel krijgen in de douche, tijdens het joggen of wandelen en zelfs in onze slaap.

5. Geen excuses

Comedian Susie Essman vuurt vrouwen aan om te stoppen met zich te verontschuldigen voor goede ideeën. “Toen ik begon met standup waren alle vrouwen met grappig materiaal excuses aan het maken”, klinkt het. Ook Leive van Glamour deelt die mening: “Er is één wet voor jonge vrouwen die altijd geldt: Het is niet toegestaan om te doen wat vrouwen altijd doen als ze hun ideeën op tafel leggen en dat is zeggen: “Dit is waarschijnlijk geen goed idee”!”.

6. Mentor

Neem een mentor op de werkvloer niet als vanzelfsprekend en ga er ook niet zomaar vanuit dat je er eentje krijgt. “Het mentorschap is een relatie die je met de tijd moet verdienen. Net als een promotie, moet je jezelf eerst bewijzen vooraleer iemand zoveel tijd en energie in je zal investeren. Wie iemand anders aanprijst voor een job zet altijd zijn eigen reputatie op het spel”, stelt Jarrett.

7. Multitasking

“Multitasking is een mythe!”, stelt professor psychologie Amishi Jha. Wat we eigenlijk doen is gewoon wisselen tussen taken. “Van alles wat ons brein moet doen, is het switchen tussen opdrachten zonder twijfel het meest uitputtend”, klinkt het. Psychologe Donna Rockwell ging nog een stapje verder door te stellen dat multitasken niet bestaat, aangezien je dan eigenlijk gewoon niets écht goed doet”.

8. Introvert

Je kan op het werk het gevoel krijgen dat je altijd op actief moet staan. Mensen die van nature introvert zijn zouden een stapje voor hebben als het aankomt op stresserende scenario’s. “Eén van de voordelen aan introvert zijn is dat je op zo’n momenten in staat bent om innerlijke kalmte te vinden”, getuigt Susan Cain, auteur van ‘Quiet: The Power of Introverts’.

9. Collega’s

Tijd maken voor je collega’s is deel van de job. “Als je goed werk wil leveren moet je tijd maken om te ‘socializen’ met je collega’s om zo de samenwerking effectiever te maken. Wie ook dingen deelt buiten het werk, zal merken dat de volgende samenwerking aangenamer en vlotter verloopt. Je zal beter luisteren naar elkaar”, stelt kandidaat-senator Claire McCaskill. Ze gaf ook prijs dat de vrouwelijke senatoren elke drie maanden samenkomen voor een etentje. Op een van de drie zijn ook de dames van de Supreme Court uitgenodigd.

10. Stap vooruit

Carrièresprongen die op het eerste zicht een stapje terug lijken, kunnen best een serieuze sprong voorwaarts zijn. Dat bewees Valerie Jarrett toen ze van een eigen bureau in een advocatenkantoor naar een hokje binnen het stadsbestuur verhuisde. “Het heeft veel moed gevraagd om weg te wandelen van het logische, uitgestippelde carrièrepad, maar mijn eerste dag op mijn nieuwe stek wist ik al dat ik goed zat”, getuigt ze.

11. Perfectie

Emancipatie draait niet rond perfectie! “De vrouwen die voor ons het glazen plafond braken, deden dat niet om te concurreren met mannen én ook nog eens alles te doen wat vrouwen traditioneel deden”, stelt Valeria Jarrett. Laat daarom de druk los om een rockster te zijn op het werk én elke avond de perfecte maaltijd op tafel te hebben. Emancipatie is een gevecht om het recht om zelf keuzes te maken. Kies dan ook gewoon waar jij je tijd aan wil besteden en durf hulp in te schakelen voor de was en de plas als je carrière dat niet toelaat.

12. Gemak

Eén van de dingen waar veel carrièrevrouwen naar lijken te streven, is alles er zo gemakkelijk mogelijk uit te laten zien. “We zouden perfect, mooi, mager, succesvol, … moeten zijn en dat alles zou nog eens met gemak moeten lukken ook. Prestaties leveren en een balans vinden tussen werk en gezin is allebehalve gemakkelijk, zeker wanneer je ook nog eens de druk voelt om het allemaal vlot te doen lijken”, klonk het op de conferentie. Voer daarom eens een eerlijk gesprek met jezelf en/of anderen over de uitdagingen die op je bord liggen.

13. (Ver)oordelen

Daarbij aansluitend zouden we beter wat minder vaak de keuzes van carrièrevrouwen veroordelen. “We moeten een soort venootschap onderhouden met elkaar, want grote beslissingen op carrièrevlak zijn zo persoonlijk en zo geladen. Eerlijk gezegd moeten we die oordelen gewoon wat vaker laten varen. Het zou het leven zoveel eenvoudiger maken”, deelde schrijfster Mika Brzezinski.

14. Totaalplaatje

“Vrouwen kunnen alles hebben, alleen niet allemaal op hetzelfde moment”, stelt Valerie Jarrett. Comedian Ali Wentworth voegde daar nog aan toe dat je ook eigenlijk perfect op elk moment kan herdefiniëren wat dat totaalplaatje inhoudt. Zo is het voor haar op dit moment belangrijk veel tijd te spenderen met haar kinderen, al moet ze daar mooie standup-kansen voor laten liggen.

15. Genderstress

Ga er niet vanuit dat mannen alles altijd perfect op een rijtje hebben. “Men zegt dat mannen alles steevast in hokjes stoppen, maar ik denk dat ze dat meer dan eens vergeten”, aldus Jarrett.

16. Dankbaarheid

Als we een voorbeeld mogen nemen aan Sallie Krawcheck, voormalig voorzitster van een afdeling binnen de Bank Of America, dan is dankbaarheid tonen op de werkvloer een goede instelling. “Ik ben eindeloos dankbaar, elke dag. Ik heb hard gewerkt,  zoek dat nog jaren zo te doen en wil niets als vanzelfsprekend nemen”, klinkt het.

17. Kopzorgen

Wie denkt dat ze aan niets anders mag denken wanneer er een probleem op tafel ligt, heeft het mis. Zo zal je hoofd op iets breken niet altijd magisch leiden tot een positief resultaat. “Kopzorgen zijn gewoon een gebedje voor het slechtst mogelijke scenario en meestal zorgen die zorgen er net voor dat je heel weinig controle hebt over of dat gebedje ook effectief beantwoord wordt”, stelt Daphne Oz van televisienetwerk ABC.

18. Passie

Passie speelt een sleutelfunctie binnen elke carrière. Je moet leren hoe je neen moet zeggen tegen dingen die niet in dienst staan van die passie. “De problemen tussen werk en leven zijn zoveel makkelijker als je echt graag doet wat je doet”, klinkt het.

19. Kinderen

Wie haar job niet wil opgeven voor haar kroost, hoeft zich daar niet noodgedwongen schuldig over te voelen. Het gevaarlijkste ding voor een kind is een ouder die zijn leven niet voluit leeft. Als je job fundamenteel is voor je eigen geluk, geef hem dan niet op. Diegenen die afhankelijk zijn van jou zullen er de vruchten van plukken.

20. Speelterrein

Durf naar je agenda te kijken als een speelterrein en stel je de vraag: “Wat kan ik doen om het plezierig te maken?” Je eigen kleine pleziertjes (h)erkennen kan wonderen doen voor je werkleven. Of dat nu een stukje chocolade is om 14.55 uur of een powernap in de zon, geef jezelf die ruimte.

Bron: HLN

Delen

Share on facebook
Share on twitter
Singlessite Nieuwsbrief

Vraag de gratis nieuwsbrief aan en ontvang tips en nieuwtjes over reizen, relaties, daten, reizen en uitgaan plus onze doe mee & win acties!

Gerelateerde berichten

verslaap je leven niet
By Moniek ·
23 juni 2022

Tips voor ochtendmensen die moeilijk hun bed uit komen

Dankzij deze tips kom je ’s ochtends sneller uit bed en ben je productiever. 
18 mei 2022

Weekendjeweg: Tips voor Singles

Ook in Nederland zijn er prachtige plekjes te vinden voor een heerlijk weekendje weg. Wat te denken van Texel of onze Domstad Utrecht? Relaxen en plezier maken kan uitstekend dicht bij huis. Zin in een gezellige weekendbreak met een vriend of vriendin? Bekijk snel onze tips!
keuze internet singles
By Tijmen ·
13 mei 2022

Wil jij ook het beste internet?

By Linda ·
18 april 2022

5 tips voor het hosten van een Silent Disco!

Dus je gaat een silent disco organiseren? Nu vraag je je of wat je moet doen om het tot een geslaagd feest te maken. Met de 5 tips maak je er een prachtig ‘silent’ feestje van.
geld lenen singles
By Linda ·
21 maart 2022

Op deze manieren bespaar je maandelijks als single

afvallen in de overgang
By Moniek ·
10 februari 2022

Die overtollige vakantiekilo’s verlies je zo!

Baal jij ook als een stekker dat je in zomervakantie toch weer een paar kilo bent aangekomen en willen ze er maar niet af? Heel herkenbaar voor velen, hoogste tijd voor een paar gezonde tips om af te vallen dan zonder ingewikkelde toestanden.