Ben je al bezig met je lijstje van goede voornemens voor 2015? Misschien moet je yoga daar aan toevoegen. Want wist je dat het beoefenen van yoga een prima manier is om jezelf te beschermen tegen hartziekten? Dat komt naar voren uit een recente studie.

Yoga is gezond

Het Nederlandse onderzoeksteam bestudeerde 37 rapporten waaraan in totaal zo’n 3000 mensen meewerkten. Professor Myriam Hunink van de Erasmus Universiteit in Rotterdam onderzocht de invloed van yoga op de gezondheid van het hart. In vergelijking met een passieve levensstijl had yoga aanzienlijke voordelen zoals een lager risico op obesitas, een hoge bloeddruk en verhoogde cholesterol. Dit zijn allemaal risicofacturen voor de gezondheid van het hart. In vergelijking met andere sporten zoals joggen of een fikse wandeling was yoga niet beter of slechter voor het hart.

Experts

Experts zeggen dat yoga goed is voor je gezondheid omdat deze bewegingsvorm de spieren en de ademhaling activeert. Hierdoor komt er meer zuurstof in je lichaam terecht en neemt de bloeddruk af. Daarnaast zou het kalmerende effect een verklaring kunnen zijn. In het verleden werd stress al in verband gebracht met hartziekten en een hoge bloeddruk.

Oude vorm van lichaamsbeweging

Yoga is een oude vorm van lichaamsbeweging die zich concentreert op sterkte, flexibiliteit en de ademhaling. Een yoga workout heeft voordelen voor de geestelijke gezonheid en het lichaam. Er zijn verschillende soorten yoga: tantrische, hatha en ashtanga. Maar veel van deze soorten zijn niet intensief genoeg om je hart en longen te trainen. Het is geen spierversterkende workout. Gezondheidsexperts zeggen dat we minimaal twee dagen in de week intensief zouden moeten sporten.