Maar liefst één op de drie mannen wil onthullende kleding verbannen van de werkvoer. Zij vinden dat de hotpants, minirokjes en diep uitgesneden topjes hen te veel afleiden, zo blijkt uit een nieuwe enquête.
Doorn in het oog
Vooral hotpants bleken een doorn in het oog van de mannen te zijn, want die zijn volgens 32 procent van de ondervraagde mannen onaanvaardbaar. Ze waren ook niet gek van luipaardprints, want die zouden volgens 30 procent verboden moeten worden. Hetzelfde geldt voor doorzichtige topjes (27 procent), minirokjes (24 procent) en diep uitgesneden topjes (22 procent).
Onprofessioneel
Bovendien bleken ook de vrouwelijke collega’s het daarmee eens te zijn. Maar liefst 67 procent zou graag een verbod hebben op korte shortjes, terwijl 52 procent vindt dat een minirok onprofessioneel is.
Andere kledingstukken die een ‘nee’ krijgen van je collega’s, zijn onder andere T-shirts met een slogan op (onaanvaardbaar volgens 32 procent) en dassen met een opvallend motiefje (gehaat door 26 procent). Ook Ugg-laarzen (26 procent) en leggings (23 procent) zouden volgens sommigen verboden moeten worden.
Rood
Maar wat moeten we dan wel dragen op de werkvloer? Rood, vindt meer dan een derde van de ondervraagde vrouwen, want dat geeft je meer zelfvertrouwen. 29 procent zou dan ook graag het lef hebben om die kleur vaker aan te trekken, terwijl 13 procent naar een rood item grijpt om indruk te maken op het werk. 48 procent vindt het bovendien de meest sexy keuze.
“De kleren en kleuren die we dragen hebben een impact op hoe we ons voelen én hoe we onszelf aan anderen voorstellen. Zo wordt rood geassocieerd met zelfvertrouwen en macht, waardoor het een ideale kleur is om op het werk te dragen”, bevestigt dr. Gayle Brewer van de UCLan School of Psychologie.