Dat gezond eten een hype is kan niemand ontgaan zijn. Dat het eten van superfoods onder de loop genomen wordt is een feit. Dat het eten van goede voedingsstoffen natuurlijk helemaal niet fout is als je maar zorgt dat je er genoeg van eet. Een patatje verkiezen boven gezond eten, dat kan nooit de bedoeling zijn. Gezond eten heeft alles met gezond verstand te maken. Dus gewoon goed nadenken, dat moet je de hele dag al en met het kopen en bereiden van eten moet je dat nog even volhouden, en dan heb je avond.

Verstand komt met de jaren

Dus gezond verstand is nodig voor een gezond eetpatroon. Verstand komt met de jaren wordt gezegd, dat zou betekenen dat je in de loop der jaren ook beter gaat nadenken over wat er je mond ingaat. Dat is ook wel een beetje het geval.

Leeftijd speelt een belangrijke rol in het samenstellen van een gebalanceerd eetpatroon? Net als bij de overgang van baby naar peuter, heeft ons lichaam ook in latere levensfasen nood aan andere voedingsstoffen om optimaal te functioneren.

Een aantal veranderingen pas je vanzelfsprekend toe. Maar er zijn wel enkel tips op maat speciaal gericht op de verschillende leeftijdsgroepen.

Twintigers

Het is geen fabel dat gezond eten bij veel twintigers niet meteen bovenaan het lijstje met prioriteiten staat. Junkfood en hogere studies gaan vaak hand in hand. Nochtans is deze fase juist belangrijk om een gezond fundament te leggen voor de komende decennia. Zo blijft de botdichtheid evolueren tot je bijna 30 bent. Om het risico op kwalen als osteoporose te verkleinen, doe je er goed aan om als twintiger voldoende calcium, vitamine K en D binnen te krijgen. Je vindt ze onder meer in zuivelproducten, groene bladgroenten, zalm en eigeel.

Dertigers

Balanceren tussen een carrière, (eventueel) een gezin én een sociaal leven, het wordt al snel hectisch en veeleisend. Tijd om gezonde voedingskeuzes te maken is er dan niet altijd. Maak het jezelf gemakkelijker door een paar vaste waarden toe te voegen aan je winkelmandje. Te denken aan bruine rijst, diepvriesgroentes, eieren, voorgekookte garnalen en volkoren pasta. Zeker voor vrouwen met een kinderwens is foliumzuur ontzettend belangrijk. Vergeet dus zeker geen spinazie, broccoli en (boeren)kool te verwerken in je eetpatroon.

Veertigers

Wanneer je leeftijd gaat beginnen met een 4 dan vertraagt je metabolisme. Dit werkt dan weer overgewicht in de hand en ook het risico op hartproblemen, suikerziekte en artrose. Probeer daarom simpele koolhydraten te vervangen door kleinere porties van de volkoren alternatieven en eet voldoende vezelrijke groenten en fruit. Ze geven je langer een vol gevoel, waardoor je beter aan ongezonde tussendoortjes kan weerstaan. Vrouwen die pre-menopauzale symptomen ondervinden door de dalende oestrogeenproductie moeten voldoende phyto-oestrogenen nemen door onder meer soja, bonen, lijnzaad en volle granen te eten.

Vijftigers

Wanneer we de vijftig passeren, liggen artrose en pijnlijke gewrichten op de loer. Je verliest niet alleen gewrichtsvloeistof, maar ook je kraakbeen slijt sneller en je bindweefsel krimpt en verliest zijn flexibiliteit. Om dit te verzachten kan je kiezen voor voeding die ontstekingsreacties binnen de perken houdt, zoals vette vis (zalm, makreel, ansjovis, tonijn, haring en sardientjes) en kruiden als kaneel, kurkuma en gember. Vegetariërs kunnen ook altijd terugvallen op GOPO-supplementen, een natuurlijk ontstekingsremmend middel dat gewonnen wordt uit rozenbottel.

Zestig(plussers)

Op latere leeftijd wordt ons lichaam steeds minder efficiënt in het opnemen van heel wat vitamines en mineralen. Ook het langdurig innemen van medicatie kan hier negatief op inwerken. Tegelijkertijd is de kans groot dat je hongergevoel afneemt, waardoor het des te belangrijker wordt om gezonde voedingskeuzes te nemen, zodat je maximaal kan profiteren van kleinere porties. Voedzame tussendoortjes (fruit, groenten, volkoren toast) moeten de vaste maaltijden gaan aanvullen.