Hotelpersoneel moet ervoor zorgen dat alles naar wens is. Daar doen ze hun uiterste best voor. Toch kan het voorkomen dat je ontevreden bent en dan mag je natuurlijk vragen stellen. Maar onnodige vragen kun je beter achterwege laten om irritaties te voorkomen.
Vragen staat vrij
Ben jij een fervent hotelganger? Dan kun jij voor je verder leest voor je zelf eens moeten overdenken wat voor soort vragen jij doorgaans stelt aan hotelpersoneel. Zijn dat nuttige vragen? Gaat het hotelpersoneel er harder door lopen? Gaan ze je doorgaans vriendelijker bejegenen na het stellen van een vraag of juist niet? Jij bent de klant en de klant is koning. Maar hoe ervaart het hotelpersoneel al die vragen van jou en van de andere vakantiegangers?
Vijf vervelendste vragen
Een aantal hotelmedewerkers is gevraagd wat zij als de vervelendste vragen ervaren die ze ooit hebben gehad. De volgende vijf vragen worden vaak gesteld en zorgen voor de meeste irritaties. En je hoeft niet heel intelligent te zijn om aan te voelen waarom deze vragen irritant gevonden worden.
1. Kan ik later uitchecken?
De tijd waarop je moet uitchecken staat duidelijk aangegeven in een reservering. De kamer moet namelijk worden schoongemaakt en in orde zijn voor de volgende gasten. Als je dit begrijpt, zul je deze vraag alleen stellen als het echt niet anders kan. Je had ook een dag langer kunnen reserveren.
2. Wanneer stopt het met regenen?
Ja, echt waar. Het komt voor dat gasten aan een hotelmedewerker vragen wanneer het stopt met regenen! Maar hotelmedewerkers zijn geen meteorologen, dus zij kunnen het weer helaas niet voorspellen.
3. Kan ik een kingsize bed krijgen?
Dit is meer een vraag die je aan jezelf moet stellen tijdens het boeken van je kamer. Toen had je waarschijnlijk de keuze tussen een standaard of kingsize bed. Zie je het al gebeuren dat een hotelmedewerker zomaar even je bed kan vervangen door een grotere?
4. Waarom moet ik betalen voor wifi?
Soms moet je in een hotel betalen voor wifi. Het is zeer waarschijnlijk dat dit staat aangegeven in de kleine lettertjes van je reservering. Vraag er pas naar als je hier niets over kunt terugvinden in je reserveringsdocumenten.
5. Hoe kan 18plus-film op de rekening staan?
Het is onwaarschijnlijk dat er ‘zomaar’ iets op je rekening staat waar je geen gebruik van hebt gemaakt. Een hotelmedewerker kan het natuurlijk voor je nakijken, maar misschien heb je per ongeluk toch dat kanaal geactiveerd. Je onnozeler voorhouden dan je bent, dat is pas echt onnozel. Heb je zo’n film gekeken, dan betaal je daar simpel weg voor. Sta zelf in voor alle mogelijke gevolgen.