Gewoon alleen maar op reis gaan is voor veel reizigers niet meer voldoende. Ze willen graag bijdragen aan de plaatselijke, lokale gemeenschap en ze zijn op zoek naar authentieke ervaringen plus de expertise van locals.

‘Connect with locals’ is dan ook dé reistrend van 2015. Dit zei vakantietrendwatcher Tessa aan de Stegge vorige maand op de de Vakantiebeurs. Zij signaleert een toenemende behoefte van reizigers aan contact met de lokale bevolking tijdens het verblijf, bij activiteiten en maaltijden, in ruil voor een financiële vergoeding.

Reisorganisaties

Verschillende reisorganisaties spelen inmiddels in op die behoefte. Zo gingen vorig jaar verschillende Nederlandse reisorganisaties van start die reizigers en locals verbinden, waaronder Better Places, I Like Local, Withlocals, Doozze, TravelMoodz en Sleeping with the Locals.

Deze organisaties hebben gemeen dat ze reizigers en lokale experts aan elkaar koppelen en hun aanbod direct online geboekt kan worden. Aan de Stegge: ”Kleinschaligheid, authenticiteit en duurzaamheid staan bij alle organisaties voorop, maar aanbod en specialisme verschillen.”

De trend borduurt volgens haar voort op het verschijnsel ‘social traveling’, dat afgelopen jaar al een grote vlucht nam. ”Dat speelde zich vooral af binnen de westerse wereld, waarbij reizigers logeren bij lokale verhuurders. Het sociale platform Airb&b werd hierin groot.”

Internet

Internet speelt een grote rol bij de nieuwe trend, zegt ze. ”Reizigers willen en kunnen hierdoor hun reis graag online boeken, direct bij de lokale partij. Ook vinden mensen het steeds belangrijker om iets te doen voor het land dat ze bezoeken. Hun geld moet terechtkomen bij de locals, zodat duurzaam toerisme vorm kan krijgen.’ Aan de Stegge verwacht dat zo’n 100.000 mensen dit jaar zo’n reis gaan ondernemen.

Kleinschalig en authentiek

Reizigers willen volgens haar ook graag kennis en diensten uitwisselen met locals. ”Door bij hen te verblijven en samen activiteiten te ondernemen, ontstaan er kleinschalige netwerken waarvan iedereen profiteert. Reizigers zijn op zoek naar kleinschalige, authentieke ervaringen, waarmee ze een land en haar inwoners goed leren kennen. Tot slot moet reizen een verrijking zijn, een leerzame ervaring die goed is voor je persoonlijke ontwikkeling.”

Invulling

De reisorganisaties geven elk een andere invulling aan deze behoeften. Zo verbindt Withlocals reizigers direct met ‘local hosts’ in Aziatische landen die diners, tours en activiteiten aanbieden. I LikeLocal is een reisplatform dat reizigers de mogelijkheid biedt activiteiten te boeken bij locals in ontwikkelingslanden en Doozze richt zich vooral op een verblijf bij de lokale bevolking in Azië en Zuid-Amerika.