De vakantiebeurs trok dit jaar 117.000 bezoekers. Dol op reizen en klaar om nieuwe bestemmingen te ontdekken. Maar de single? Die was ondervertegenwoordigd. Zij blijven vooral aangewezen op het online zoeken en boeken van de ideale groepsreis.

Groepsreizen voor singles

Ook dit jaar lovende berichten over de 45e editie van de vakantiebeurs in Utrecht. Meer deelnemende reisorganisaties en dus nog meer keuze voor de vakantie minnende bezoekers zo juichte Editha Hoogenberg, Marktmanager Travel bij de Jaarbeurs. Dat kan allemaal wel kloppen, maar voor de single, ook reislustig, viel er weinig extra’s te halen op de vakantiebeurs. Grote aanbieders zoals Fox, Kras Reizen en Djoser richten zich primair op koppels of gezinnen en zijn daarom uiteraard met een stand vertegenwoordigd. Dat ze en passant ook singlereizen (of groepsreizen waarbij het grootste deel van de reizigers alleen reist, zoals ze dat mooi formuleren) aanbieden is voor de gemiddelde bezoeker van de vakantiebeurs volslagen onduidelijk.

Doelgroep Vakantiebeurs

Waar er een aantal jaren geleden nog een apart singles paviljoen bestond op de Vakantiebeurs is daar vandaag de dag niets meer van te bespeuren. En dat terwijl het aantal singles in Nederland maar blijft groeien. Anno 2015 telt Nederland maar liefst 2,3 miljoen singles. Toch een aardige doelgroep lijkt ons zo. De single van 50plus staat te trappelen van ongeduld om met leeftijdsgenoten de wereld te ontdekken, het imago van singlereizen er alleen maar op vooruit is gegaan de laatste jaren en er een behoorlijk reisaanbod te vinden is voor de reislustige single. Online dan welteverstaan.

Kennismaken met singles

Het opheffen van het singles paviljoen was vooral een centen kwestie. Binnen zeer korte tijd werden de stand prijzen zo hoog dat de kleinere, gespecialiseerde reisaanbieders voor singles de tarieven niet meer konden ophoesten. De grote reisaanbieders bleven wel op de vakantiebeurs vertegenwoordigd omdat ze meer type reizen aanbieden dan alleen singlereizen. De single raakt dus uit beeld. In ieder geval als het gaat om het verkopen van reizen. Dat is niet alleen jammer, maar ook onbegrijpelijk. Want met een iets andere aanpak zouden er volgend jaar nog veel meer mensen naar de vakantiebeurs komen.

De single laat zich maar wat graag informeren over alle mogelijkheden op reisgebied. Een leuk restaurantje of barretje bij de aantrekkelijke stands en ze kunnen meteen kennismaken. Met de juiste marketing komen er dan meer dan alleen maar complete gezinnen of clubjes vriendinnen die een dagje uit combineren met ideetjes opdoen voor de zomervakantie met manlief, maar hordes alleenstaanden die heel graag op reis willen naar prachtig mooie bestemmingen!

Online singlereizen zoeken

Voor alle singles die dus niet naar de vakantiebeurs zijn geweest (en waarom zouden ze nog..) maar wel plannen willen maken voor een mooie rondreis, een zonnige break of heerlijke wintersport samen met andere leuke singles? Check dan online reismagazine Single2Travel. Ze organiseren geen reizen maar bieden je een compleet overzicht van singlereizen in alle soorten en maten. Met de reiswijzer ontdek je welke reisorganisatie bij jouw wensen past en op de reisagenda ontdek je het actuele reisaanbod. Twijfel je nog? Lees dan even de eerlijke voor en nadelen van singlereizen.