De week is net begonnen en jij voelt je moe, moe en nog eens moe. Wanneer vrienden vragen of je mee uitgaat, zeg je, “Ik niet, ik ga slapen.” Dat kan natuurlijk voor een keer, maar niet dag naar dag, want dan kom je als single nooit aan een partner. Moeheid kun je aanpakken door er actief mee om te gaan. De oplossing is niet langer in bed te blijven liggen. Er bestaat zoiets als een slaapplan, dat moet je maar eens uitproberen. Je voegt iedere dag een andere gewoonte toe zodat je aan het eind van de week een betere manier van slapen hebt ontwikkeld.¬†

Dag 1: Zeven uur slapen is een must

Hoewel slaap van heel wat factoren afhangt, blijkt het belangrijkste het aantal uren dat je per nacht slaapt. Te weinig nachtrust resulteert in vermoeidheid en lusteloosheid, te lang slapen is dan weer even slecht als slapeloosheid. Wetenschappers zijn er echter van overtuigd dat je niet moet proberen zes of acht uren per nacht te rusten maar klok af op zeven uren. Heel wat slaapstudies hebben aangetoond dat je na een nacht van zeven uren het best presteert.

Dag 2: Leg je mobiel buiten je bereik

Met een smartphone of tablet op je nachtkastje, kan je natuurlijk gewekt worden door een berichtje of herinnering die ingesteld is. Je zult ook merken dat het kunstlicht van het scherm ook niet relaxed werkt. Leg je mobiel ver weg en zodanig dat het licht jou niet hindert.

Dag 3: Kies prettig licht

Er is niets zo vervelend als ’s nachts te moeten opstaan omdat je naar het toilet moet. Wie niet wil struikelen, zal vast een lamp aansteken. Echter kan een te felle lichtbron ervoor zorgen dat je na het toiletbezoek de slaap niet meer kan vatten. Zo zou wit of blauw licht een negatieve invloed hebben op het slaaphormoon melatonine. Rood licht zou de productie van het hormoon dan weer verhogen. Een rode lamp in je badkamer hangen? Het is het overwegen zeker waard.

Dag 4: Sporten in de morgen is beter

Dat je beter niet sport net voor het slapengaan, dat kun je bedenken. Volgens wetenschappelijk onderzoek is het echter ook aangeraden om zware fysieke inspanning rond het middaguur te vermijden. De ochtend is volgens het beste sportmoment. Je voelt je meteen fit en monter. Ook in de nacht zul je hier voordelen van ondervinden omdat de bloeddruk van vroege sporters tijdens de nacht 25% meer daalt dan die van late sporters.

Dag 5: Niet nog een keer snoozen

’s Morgens vijf of tien minuten langer in bed blijven liggen nadat de wekker rinkelde, voelt meestal goed. Wie de snoozeknop echter te vaak indrukt, speelt met zijn lichaamsritme. Daarnaast is de slaapkwaliteit tijdens die paar extra minuten erg laag en biedt het weinig meerwaarde.

Dag 6: Seks mag juist

Het cliché dat mannen na seks wel eens in slaap durven vallen, valt makkelijk te verklaren door biologische processen. Na een vrijpartij komen er namelijk heel wat hormonen vrij in ons lichaam. Prolactine, oxytocine en vasopressine, ze maken je echt moe maar vooral voldaan.

Dag 7: Blijf ook in het weekend niet te lang liggen

In het weekend tot de middag blijven liggen, doe je beter niet. Het gooit je slaappatroon overhoop en vaak voel je je na een langere nachtrust niet meer uitgerust dan anders. Een uurtje langer blijven liggen, dat mag, maar echt niet meer.