Sponsored content is de niets meer of minder dan adverteren in een nieuw jasje. Je betaalt voor goed geschreven artikelen die geplaatst worden op voor jou relevante websites. Hoe zinvol is dat en waar moet je rekening mee houden om het voor jouw bedrijf te laten werken? Dat en meer lees je in deze 5 basis spelregels. 

Gesponsorde artikelen trend

Het is al wat jaartjes aan de gang maar nu de reguliere online advertentiemarkt op zijn gat ligt is het een heuse trend. Bedrijven huren gespecialiseerde web schrijvers in voor een artikel op maat dat vervolgens op een andere, relevante en branche gerelateerde website wordt geplaatst. Doel? Meer bezoekers, betere vindbaarheid binnen Google, grotere naamsbekendheid en uiteindelijk nieuwe klanten. Werkt het? Jazeker. Maar alleen wanneer je je aan een aantal belangrijke spelregels houdt.

Spelregel 1: relevantie

Heb je een bakkerij en wil je jouw zoete broodjes ook graag online aan de man brengen? Dan heeft het, hoe goed geschreven ook, geen zin om het artikel op een website voor auto-onderdelen te plaatsen. Een website met veel (brood)recepten: doen! Evenals op een webshop waar ze keukenbenodigdheden of bakkersproducten verkopen. Belangrijke spelregel is te bedenken of een website waar je het artikel wilt plaatsen voldoende raakvlakken heeft met jouw branche. Is dit het geval, dan zullen bezoekers zeker geïnteresseerd zijn in jouw diensten of producten.

Spelregel 2: betrouwbare informatie

De kracht van sponsored content zit hem in het informatieve karakter. Een fout die veel (beginnende) ondernemers maken is dat ze direct willen verkopen. Winst maken en wel NU! Natuurlijk…dat willen we allemaal. Maar om te kunnen verkopen zal de consument vertrouwen moeten krijgen in hetgeen je te bieden hebt. En dat doe je door betrouwbare, objectieve en interessante informatie te verstrekken. Reviews van klanten, een lekker recept voor zoete broodjes of een top vijf van best verkochte producten met daarbij een appetijtelijke foto, that kind of stuff. Verplaats je in de lezer, wat zou hij of zij echt graag willen weten van jouw producten?

Spelregel 3: professionele teksten

Schrijven is een vak. Of we het nu leuk vinden of niet. Natuurlijk, iedereen leert het op de basisschool en daarom denken we al snel dat we dat varkentje zelf wel kunnen wassen. Dat valt nog vies tegen. Want als het gaat om sponsored content is kennis van zoekmachines en SEO optimalisatie een must. Je wilt tenslotte dat jouw artikel goed gevonden en door heel veel mensen gelezen gaat worden. Om dat te bewerkstelligen is er voor het schrijven van een SEO proof artikel kennis van zaken nodig. En waar jij de beste bent in broodjes bakken is een ander dat in artikelen schrijven voor het web. Schakel daarom iemand in die hier zijn of haar vak van heeft gemaakt.

Spelregel 4: advertentieplan

Heb je een goede SEO tekstschrijver en weet je op welke sites jij jouw business aan de man of vrouw wilt brengen? Maak dan een advertentieplan. Een wat? Dat klinkt moeilijker dan het is. Voorbeeld: als je eenmalig een advertentie in de Telegraaf op zaterdag plaatst, hoe groot is de kans dat mensen jouw merknaam of product een paar weken later nog zullen herinneren? Laat staan iets bij je gaan kopen? Sta je er een jaar lang iedere zaterdag in dan heb je die kans aanzienlijk vergroot. Ditzelfde geldt voor sponsored content. Herhaling, maar dan anders. Kies daarom 6 of 12 verschillende thema’s die door het jaar heen in jouw branche speciaal zijn waaroor je wat nieuws te melden hebt. Ga met deze thema’s aan de slag en verdeel de artikelen over het jaar heen op de door jouw gekozen sites.

5. Doelstellingen

We hadden het er al eerder over: verkopen en winst maken. Dat is en blijft de voornaamste doelstelling van iedere ondernemer. Niet alleen leiden er verschillende wegen naar Rome maar ook naar winst maken. Het is zinvol om vooraf te bepalen welke doelstellingen je nog meer hebt. Meer bezoekers naar je website, een grotere naamsbekendheid creëren, je nieuwsbrievenbestand uitbreiden? Het is allemaal mogelijk door sponsored content als advertentiemiddel in te zetten. Evalueer tussentijds en kijk of je dit hier en daar wat kunt bijsturen. De inhoud, thema’s van de artikelen spelen hierin een grote rol. Afwisseling is goed. Dus waar je de ene keer een cadeaubon weggeeft voor een ‘gratis broodje’ kom je de andere keer met heerlijke broodtips voor het Pasen. Succes!

Monique Holtmaat, Ondernemer en eigenaar van Online Magazine Singlessite.nl