Vrouwen die al langer een relatie hebben zijn minder geneigd om sexy lingerie aan te schaffen dan singles. Dat blijkt uit onderzoek van communicatiewetenschapper Julie Daems.
Daems, verbonden aan de Universiteit van Gent, ondervroeg voor haar studie ruim 500 vrouwen tussen de 13 jaar en de 78 jaar. Deelneemsters aan het onderzoek gaven aan lingerie belangrijk te vinden: de overgrote meerderheid zegt er veel of zelfs heel veel waarde aan te hechten. Ongeveer driekwart spendeert op jaarbasis dan ook tussen de 50 en 250 euro aan ondergoed.
Macht
De belangrijkste reden voor het kopen van lingerie is het boosten van zelfvertrouwen, gevolgd door een toenemend gevoel van macht of om te verleiden. Comfort en tevredenheid met het eigen lichaam zijn duidelijk minder bepalend.
Wat daarnaast opviel is dat vooral oudere vrouwen lingerie aanschaffen ten behoeve van hun zelfvertrouwen. Jongere vrouwen hullen zich hoofdzakelijk in niemendalletjes om zich sexy en verleidelijk te voelen.
In dat geval zullen ze het vaakst voor rood op zwart ondergoed kiezen: uit het onderzoek blijkt dat deze kleuren het meeste effect sorteren. Huidskleur ondergoed het minst.