Schoner toilet, werknemer productiever

Werkend Nederland is het erover eens: schone toiletten zijn een belangrijk onderdeel van de persoonlijke waardering voor elk bedrijf. Toch stelt meer dan de helft van de werknemers het toiletbezoek liever uit.

Deze inleiding komt uit een persbericht van Tork. Wel of niet plaatsen vroeg ik me af.

Zitten singles te wachten op een artikel over het toilet?

“Koning, keizer, admiraal, Popla kennen we allemaal.” Deze reclame slogan van vroeger schoot meteen door mijn hoofd. Ja, op welk niveau we ook bezig zijn, de wc is een onderwerp waar we allemaal mee van doen hebben.

Zojuist had ik een artikel geplaats over de handtas van de vrouw, dat die ranziger is dan menig wc-bril. Goede aansluiting dus. Terug aan het werk, terug naar de boodschap.

Schone toiletten

Werkend Nederland is het er dus over eens dat schone toiletten  een belangrijk onderdeel zijn van de persoonlijke waardering voor ieders bedrijf. 

Meer dan 60% ergert zich namelijk aan een vieze en onfris ruikende ‘plee’ op het werk en wil daar ook best iets over zeggen tegen de baas. Zeker omdat een toiletbezoekje voor bijna een kwart van de werkenden een gelegenheid blijkt om even bij te kletsen met collega’s of een extra pauze in te lassen.

Onhygiënisch

Ruim één op de 4 ondervraagden beoordeelt hun kantoortoilet als onhygiënisch. Vooral mannen vinden  de toiletten op het werk vaker vies. Dat is niet prettig, aangezien zij regelmatig het toilet op het werk gebruiken voor een extra pauze of om collega’s of werk te ontvluchten.

Uitstel tot thuiskomst

Opvallend is dat een groot deel van de respondenten zelfs een bezoek aan het toilet uitstelt tot hij thuiskomt. De oorzaak hiervan is de slechte staat van toiletten. Maar liefst 60% van de vrouwen en bijna de helft van de mannen houden het liever op. Een kleine groep werknemers (13%) vermijdt de toiletten gedurende een werkdag helemaal.

Duidelijke behoeften

De behoeften zijn duidelijk: het liefst zijn er voldoende toiletten aanwezig (89%), die schoon en hygiënisch zijn (81%). En bij voorkeur zijn er dan afgesloten, geluidsdichte cabines voorhanden, waar niemand elkaar kan zien of horen (72%).

Top 5 grootste ergernissen met betrekking tot toiletten:
1. Onhygiënische / vieze toiletten (64,8%)
2. Onfris ruikende toiletruimte (61,2%)
3. Ontbrekend toiletpapier (54,5%)
4. Ontbrekende mogelijkheid om handen af te drogen (32,5%)
5. Ontbrekende of groezelige handzeep (28,4%)

Schoon toilet uithangbord
Vier op vijf werknemers vinden dat schone toiletten mede als visitekaartje van het bedrijf dienen. Dezelfde groep beschouwt de staat van de toiletten zelfs als uithangbord voor de professionaliteit van het bedrijf. Zij zijn ervan overtuigd dat schone toiletruimtes van invloed zijn op de bedrijfservaring van bezoekers, bedrijfsrelaties en klanten van het bedrijf.

Productiviteit

De staat van toiletruimtes op het werk heeft ook invloed op de productiviteit: een vijfde van de werkenden geeft aan dat de staat van toiletgelegenheden op het werk van invloed is op de manier waarop ze hun werkzaamheden uitvoeren.

Over het onderzoek

Het onderzoek naar de waardering van de toilethygiëne op het werk is uitgevoerd door onderzoeksbureau PanelWizard, in opdracht van hygiëne-aanbieder Tork.

Aan het onderzoek namen 931 respondenten deel van 30 jaar en ouder. Hierbij is rekening gehouden met een reële spreiding in geslacht, leeftijd, gezinssituatie en opleidingsniveau. 

Delen

Share on facebook
Share on twitter
Singlessite Nieuwsbrief

Vraag de gratis nieuwsbrief aan en ontvang tips en nieuwtjes over reizen, relaties, daten, reizen en uitgaan plus onze doe mee & win acties!

Gerelateerde berichten

By info@tibordeboer.nl ·
29 november 2021

Wat je moet weten over Nederlandse vrouwen daten

By Tijmen ·
25 oktober 2021

Tijd over? Bouw aan jezelf!