Zomaar een stukje schrijven over reizen is er niet meer bij in het digitale tijdperk. Ook niet over singlereizen, eenouderreizen en zelfs niet over reizen voor alleenstaanden van rond de 50. Dat laatste is toch al een heikel punt, want die vijftiger voelt zich dertig dus… maar goed, dat is weer een ander verhaal.

Digitale jungle

Nee, tegenwoordig moet je als blogger, journalist, tekstschrijver niet alleen rekening houden met de lengte van je artikel, de behoefte van je lezers, doelgroep of perona’s zoals dat in marketingtermen zo mooi heet, maar je ook nog eens houden aan een waslijst van criteria. Die regeltjes moeten er voor zorgen dat jouw artikel(tje) ook daadwerkelijk gevonden wordt in de digitale jungle. Geen bereik betekent geen lezers en dus per definitie verspilde moeite. Schrijven is een avontuur op zich.

Reisverhaal

De criteria om op te vallen in die digitale jungle hebben natuurlijk niks te maken met singlereizen of reizen in het algemeen. Ze zijn ook in geen enkel opzicht informatief en de reislustige lezer kan er niks mee. Zie het maar als de omheining van een nationaal park waarin je ‘vrij’ mag rondlopen. Vooraf bestudeer je op Wiki Travel of in de Lonely Planet welke dieren, planten, vogels en reptielen er allemaal in het park te spotten zijn om vervolgens keurig achter de gids en je mede-wandelaars aan te hobbelen over het gebaande pad. Ervan af stappen kan serieuze consequenties hebben.

Prijzig

Toegang betalen hoort er ook bij, zelfs de natuur is niet gratis. Het schrijven over reizen, of in ons geval singlereizen, is dan ook een bijzondere exercitie. Er valt van alles over te vertellen, voordelen, nadelen, wel of niet in je uppie, hoe je solo reist zonder je eenzaam te voelen of hoe je als alleenstaande ouder je eerste vakantie organiseert zonder partner. Maar als je in de digitale jungle gevonden wilt worden door singles die op zoek zijn naar deze info, dan kan je beter flink in de buidel tasten. Betalen voor Google, Facebook, Twitter is tegenwoordig de prijs die je moet betalen voor een beetje zichtbaarheid.

Verleiden

Al die regeltjes, optimalisatie tool om de tekst ‘Google proof’ te krijgen, tweets die keurig ingepland moeten worden voor een maximaal bereik. Het is bijna een dagtaak en dan staat er nog geen letter op het beeldscherm. De lol van het schrijven zou er bijna vanaf gaan. Bijna dus. Want het plezier van schrijven heeft wel wat weg van reizen. Alle ballast loslaten, zintuigen op scherp en je laten verwonderen, (ver)leiden door al het moois, nieuws, heerlijks dat op je pad komt. Mooi hé. Daar kan geen digitale jungle tegenop!