Had jij je voorgenomen om weer wat vaker te gaan sporten maar heb je met die kou totaal geen zin om naar buiten te gaan? Geen nood, want je hoeft niet naar de sportschool om wat calorieën te verbranden. Deze winter toch een beetje fit blijven? Met deze 7 huishoudelijke karweitjes verbrand je ze net zo goed!

Het is belangrijk om te weten dat onderstaand lijstje met calorieën zijn gebaseerd op een gemiddeld gewicht van 68 kilo. Als je minder weegt, bijvoorbeeld 54 kilo dan verbruik je 20 procent minder energie. Het is maar dat je het weet..

1. Stofzuigen. Je hele huis eens aanpakken met de stofzuiger? Goed idee! Een uurtje alle winterse stofnestjes verwijderen in alle hoeken en gaten, dat is al snel goed voor het verbranden van 200 calorieën.

2. Ligt er sneeuw buiten? Kun je toch meteen even die frisse neus halen zonder ver weg te gaan. Drie kwartier aan de slag om sneeuw te ruimen is goed om zo’n 300 calorieën te verbranden.

3. Boodschappen doen. Moet gewoon gebeuren, of je nu zin hebt of niet. Maar in plaats van de auto te nemen gebruik je gewoon de benenwagen. Een uurtje wandelen helpt je om 350 calorieën te verbranden.

4. Afwassen. Wil je nog eens 50 extra calorieën kwijt? Laat die vaatwasser dan even uit en zet jezelf aan de afwas.

5. Koken. Tijd om het eten klaar te maken? Een uurtje actief in de keuken bezig zijn en je bent alweer zo’n 100 calorieën kwijt.

6. De was. Ook de was mag natuurlijk niet blijven liggen in de winter. Een half uurtje bezig zijn met het ophangen afhalen en wat strijken levert je 75 verbruikte calorieën op.

7. Badkamer. Vergeet de badkamer niet even een goede poetsbeurt te geven. Goed voor een slordige 180 calorieën.

Voordeel? Je huis is lekker schoon en je hebt toch de nodige calorieën verbruikt zonder dat je daarvoor een sportschool van binnen hebt gezien!