Een foto van Mark Rutte die in het huwelijksbootje stapt. Dat is voor 34% van de Nederlanders de politieke, nieuwswaardige foto die ze in 2012 graag zouden willen zien. Gevraagd naar hun keuzes op het gebied van sport, koninklijk huis en entertainment voeren de Europese titel voor het Nederlands elftal tijdens het EK voetbal, de kroning van Willem-Alexander tot koning en de winst van Nederland tijdens het Eurovisie Songfestival de lijst aan.
Bovenstaande blijkt uit onderzoek van Albelli onder 1083 respondenten. De respondenten kregen in iedere categorie een aantal mogelijke nieuwsgebeurtenissen voorgelegd met de vraag welke zij het liefst op de gevoelige plaat vastgelegd willen zien komend jaar.
Kroning Willem-Alexander
Naast het huwelijk van Mark Rutte zien Nederlanders ook graag een terugkeer naar de gulden: 3 op de 10 wil een foto in de krant zien waarop deze politieke gebeurtenis bekrachtigd wordt. Daarnaast smacht 61% van de Nederlanders naar een foto van de kroning van Willem-Alexander.
Dit is ook een nieuwswaardige gebeurtenis waar 1 op de 5 Nederlanders graag zélf bij aanwezig zou willen zijn om te fotograferen. Het liefst maken we echter onze eigen nieuwswaardige foto’s tijdens het Europees kampioenschap voetbal. Ook andere sportgebeurtenissen zoals een recordaantal medailles tijdens de Olympische Spelen of een Nederlandse wielrenner die de Tour de France wint, scoren hoog op het wensenlijstje om zelf mee te maken. Dit in tegenstelling tot de nieuwswinnaars in de categorieën ‘politiek’ en ‘entertainment’: maar slechts een enkeling zou persoonlijk bij de huwelijksvoltrekking van de minister-president aanwezig willen zijn of live willen vastleggen hoe Nederland het Eurovisie Songfestival wint.
Dichter bij huis gekeken vormt voor de helft van de Nederlanders naar verwachting een droomvakantie hun persoonlijke fotomoment van 2012. 17% van de respondenten hoopt zichzelf later dit jaar op de foto te zien staan met het winnende staatslot in handen.
De zelfgemaakte foto’s van nieuwswaardige of persoonlijke mijlpalen gedurende het jaar worden door bijna 4 op de 10 Nederlanders vereeuwigd in een jaarboek (38%) of jaarkalender (34%). “We zien de laatste paar jaar een duidelijke toename in het aantal jaarboeken dat bij ons besteld wordt. Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun herinneringen vast te leggen in een vorm die het makkelijk maakt om mooie momenten nog eens terug te halenâ€, zegt Daniel Scheijen, Country Manager Benelux bij Albelli. “We zijn dan ook erg benieuwd welke van de gewenste nieuwswaardige gebeurtenissen daadwerkelijk terecht gaan komen in de jaarboeken van 2012.â€