Voor mensen over de hele wereld is Valentijnsdag dé dag om eens te zeggen hoeveel je van iemand houdt. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van dealsite Groupon onder ruim 20.000  respondenten uit 17 landen wereldwijd naar de Valentijns- en dategewoonten. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat 1 op de 10 Nederlanders hun ouders raadpleegt voor liefdesadvies.

Bespreken van je liefdesperikelen

Uit het onderzoek van Groupon blijkt dat 12% van de Nederlanders met hun ouders de problemen van hun relatie en de liefde bespreekt, dat zegt wel iets over de veranderende generatiekloof. In andere landen is het namelijk uit den boze zo open te zijn met je ouders. In Hongkong bijvoorbeeld. Wij Nederlanders staan lijnrecht tegenover Hongkong (3%), voor hen is het een ‘no go’ om ouders lastig te vallen met liefdesperikelen.

Recht voor zijn raap tegenover date

Dat Nederlanders direct zijn wordt wel vaker gezegd. Als het op daten aankomt blijkt dat niet anders te zijn. Zo zegt 61% van de Nederlanders het eerlijk als zij de date toch niet zien zitten. In Japan daarentegen kun je echter wel eens voor (vervelende) verrassingen komen te staan in Japans jij iemand op date hebt vraagt. De meerderheid van de Japanners (55%) zegt dat ze ziek zijn om onder een ongewenste date uit te komen.

Nederlanders meer romantisch dan Italianen

Ook verrassend kwam bij het onderzoek naar voren dat de Italianen toch wel van hun romantische voetstuk af zijn gevallen. De Italianen blijken de minst romantische Europeanen te zijn als het gaat om het verrassen van hun geliefde. Als Nederlanders namelijk eenmaal een relatie hebben dan verrast 45% hun geliefde wel een paar keer per jaar. Vaker dan de meerderheid van de Italianen, die hun partner slechts 1 of 2 keer per jaar verrast. De temperamentvolle Argentijnen en Chilenen vormen hierin een buitencategorie, maar liefst 18% van hen geeft aan hun geliefde iedere week te verrassen. In Japan worden verrassingen het minst gewaardeerd, bijna 1 op de 5 respondenten geeft aan hier niet van te houden.

Groupon doet ook aan Valentijn

Uit het onderzoek van Groupon blijkt ook dat de overgrote meerderheid zou kiezen voor een Groupon voucher als kado voor Valentijnsdag. De Nederlanders hebben er het minste moeite mee,  93% van de respondenten geeft aan een groupon te kopen voor zijn/haar geliefde en weet zeker dat hun geliefde er heel blij mee zal zijn. De Italianen blijken er toch iets meer moeite mee te hebben. 51% van de Italianen geeft aan dat ze het wel zouden kopen, maar het niet zouden vertellen. Speciaal voor Valentijnsdag heeft Groupon een Valentijnshop om het  perfecte uitje of kado te vinden voor Valentijn.