Mannelijke werknemers kunnen beter online netwerken dan hun vrouwelijke collega’s, zo blijkt uit onderzoek van zakelijk netwerk LinkedIn. Overigens gaat dit niet op bij alle bedrijven.
LinkedIn heeft voor het onderzoek gekeken naar de verhouding van de contacten van mannelijke professionals tegenover die van vrouwelijke professionals, en naar de verhouding van mannelijke leden op LinkedIn tegenover vrouwelijke leden. “Vrouwen zijn soms te verlegen om te netwerken, omdat ze het associëren met slijmen of uitdelen van visitekaartjes, terwijl netwerken eigenlijk draait om het opbouwen van relaties voordat je die daadwerkelijk nodig hebtâ€, aldus Nicole Williams van LinkedIn. “Het hebben van de juiste connecties kan een verschil maken als het gaat om het sluiten van een deal of het werven van nieuwe klanten.”
LinkedIn heeft ook gekeken binnen welke bedrijven mannen of juist vrouwen goed netwerken. Voor Nederland is gebleken dat de mannen die werken bij Getronics actievere netwerkers zijn dan de vrouwen die hier werken. Bij werving- en selectiebureau Yacht is dit omgekeerd; de vrouwen zijn hier juist betere netwerkers dan de mannen.
Als de onderzoeksdata wordt ingedeeld op basis van sectoren, blijkt dat bijvoorbeeld de cosmeticabranche wereldwijd wordt beschouwd als een vrouwelijke sector, maar volgens LinkedIn-data is dat juist een sector die gedomineerd wordt door mannen. Hoewel er meer vrouwelijke professionals in de cosmeticabranche werken, hebben de mannen in deze sector grotere netwerken. In de landbouw daarentegen zijn de vrouwelijke professionals juist slimmere netwerkers dan mannen. Volgens LinkedIn komt dit doordat mannen respectievelijk vrouwen in deze sectoren in de minderheid zijn, waardoor ze harder moeten werken om door te dringen.