bloggen single gescheiden

Je administratie onder controle!

Bijna dagelijks komen er papieren je huis binnen. Rekeningen die betaald moeten worden, loonstrookjes, afschriften van bank en giro en andere zaken waarop actie moet worden ondernomen. Nu gaat het een hele tijd goed als je alle papieren op je bureau stapelt of in een schoenendoos mikt, tot het moment dat je een betalingsherinnering krijgt of het tijd is voor de belastingaangifte.

 Dan moet alles op de eettafel worden gegooid en ben je een ochtend kwijt met het graven naar die jaaropgaaf van vorig jaar en waar was ook alweer dat overzicht van de betaalde hypotheekrente? Vroeg of laat bedenk je je dat het wel handig zou zijn om een beetje overzicht te creëren, maar hoe begin je daarmee?

De gouden administratietips voor je op een rij

Open post direct na binnenkomst!
De eerste stap is het direct openmaken van alle post die binnenkomt. Gooi de enveloppen direct weg. Schrijf zonodig de datum van binnenkomst in de hoek van de brief of rekening. Je kunt de post direct sorteren door een ladenkastje op A4 formaat te gebruiken of een stapel brievenbakjes. Maak op elk laatje of bakje een sticker met de teksten betalen, actie en opruimen. In het bakje betalen gooi je al je rekeningen. In het bakje actie komen alle papieren waar actie op ondernomen moet worden, bijvoorbeeld de belastingaangifte of brieven waar je achteraan moet bellen. Het bakje archief is bestemd voor papieren waar je nu verder niks mee hoeft, maar die je wel bewaren wilt.

Betaal je rekeningen eens per week
Rekeningen kun je het best eens per week betalen om overzicht te houden. Gebruik een schriftje als kasboek. Schrijf elke week het saldo van je bank- en girorekening(en) op, welke rekeningen je die dag betaald hebt en wat het resterende saldo is. Zo zie je direct hoe je er de rest van de maand voor staat. Bij acceptgiros die je via internet of de telefoon hebt betaald schrijf je direct de datum van betaling op, zo voorkom je dat je later niet meer weet wat je wel of niet hebt betaald. Doe de rekeningen daarna in je archiefbak. De papieren waarop actie ondernomen moet worden kun je ook per week afhandelen, kies hier een tijdstip voor binnen kantoortijden voor het geval je ergens achteraan moet bellen. Kan dit niet omdat je bijvoorbeeld fulltime werkt, doe het dan op zondag en neem de papieren mee naar je werk. In je pauze kun je de zaken dan afhandelen. Het archief tot slot kun je best eens per maand opruimen.

Maak een archief
De volgende stap is het maken van je archief. Het makkelijkst is het om een aantal grote ordners te kopen met tabbladen. Bij de bekende discountwinkels ben je daar weinig geld aan kwijt. Plak op elke ordner een etiket en schrijf hier het onderwerp op. Een indeling kan bestaan uit werk, huis, kind, verzekeringen, studie en andere onderwerpen waar je papieren van binnen krijgt. Heb je een partner, dan kan het handig zijn om allebei een eigen ordner te hebben voor zaken als werk en studie. Gebruik dan voor elk een eigen kleur ordner of etiket, dat scheelt later weer zoekwerk. Op de tabbladen kun je vervolgens een verdere onderverdeling maken. Trap niet in de valkuil van teveel onderwerpen, zo beperk je het aantal twijfelgevallen waarbij je niet weet in welke categorie je ze moet opbergen.

Let op: vijf jaar bewaartijd voor veel stukken!
Ben je zover om te gaan schiften, bedenk dan dat zaken als loonstrookjes, jaaropgaven, belastingpapieren en andere wettelijke documenten minimaal vijf jaar bewaard moeten worden. Gooi dit soort dingen dus niet te snel weg! Papieren ouder dan twee jaar kun je in een aparte set ordners bewaren die je ergens neerzet waar ze niet in de weg staan. Een goede plek hiervoor is bijvoorbeeld in de linnenkast achter de handdoeken.

Gebruik de juiste opbergmiddelen
Zet een perforator, een nietmachine en een stapel insteekhoezen met gaatjes langs de zijkant klaar als je zover bent. Bepaalde zaken als diploma’s kun je beter in een hoesje bewaren, loonstrookjes daarentegen kun je best perforeren. Doe de nieuwste papieren voorin en werk zo op datum terug. Op die manier hoef je nooit lang te zoeken naar de meest recente informatie. Voor papieren die qua afmeting meer op een literair hoogstandje lijken, zoals je hypotheekakte of de verzekeringsvoorwaarden, kun je opbergdozen gebruiken in A4-formaat. Ook deze kun je bij de meeste discount- en huishoudzaken kopen. Plak er een etiket op en noteer de inhoud, en bewaar dit bij je ordners. Er zijn ordners verkrijgbaar met vier ringen, deze zijn ideaal voor bank- en giroafschriften omdat je er twee verschillende rekeningen in bij kunt houden. Natuurlijk kun je ook de mapjes van de bank zelf gebruiken, net wat je zelf het makkelijkst vindt.

Maak er een feest van!
Mocht je na het bovenstaande nog steeds als een berg tegen je administratie opzien vanwege het hoge saaiheidsgehalte, maak er dan jouw feestje van! Beplak je ordners met fleurig plakplastic, zet je lievelingsmuziek op en maak het af met thee en koekjes. Het is even een werk om je administratie van chaos naar orde te krijgen, maar de eerstvolgende keer dat je iets nodig hebt en het binnen een halve minuut uit een ordner trekt zal een waar Hallelujah-moment zijn!

Bron: Singlessite.nl

Moniek

Ondernemer in hart en nieren | Kookt graag Italiaans voor familie en vrienden | Reist het liefst zo vaak mogelijk

Delen

Share on facebook
Share on twitter
Singlessite Nieuwsbrief

Vraag de gratis nieuwsbrief aan en ontvang tips en nieuwtjes over reizen, relaties, daten, reizen en uitgaan plus onze doe mee & win acties!

Gerelateerde berichten

huis inrichten single
By Moniek ·
18 december 2021

6x tips voor het inrichten van jouw huis, speciaal voor singles!

Kijk jij op tegen het inrichten van je huis als single? Of vind je dit juist een super leuk project? Maak het decoreren leuker, makkelijker en gezelliger!
some like it hot
By Francien ·
17 december 2021

Some like it hot

Testosteron verhogen door het eten van pittige chilisaus? Je eet waarschijnlijk al heter omdat je meer pit hebt van jezelf.
By Tijmen ·
10 december 2021

Kerstdiner zoals vanouds, maar dan met meer groen

sexy kleding
By Moniek ·
6 december 2021

Waarom je een koukleum bent

Het zijn barre tijden. Althans voor de koukleumen onder ons. Heb jij de verwarming ook altijd op standje ‘bejaardentemperatuur’ staan in de winter? Pak jij je driedubbel in voordat je het huis verlaat? Je bent enige niet.
niet alles draait om geld
By Moniek ·
1 december 2021

Sparen moeilijk? Tips waarmee het jou ook lukt!

Los van allerlei aantrekkelijke ‘koopjes’ heb je soms ook onverwachte kosten. Maar met deze tips gaat het je volgende maand vast lukken!
daten december coach
By Moniek ·
24 november 2021

Werkloze single krijgt kansen op de datingmarkt

Maar liefst 81 procent van de singles geeft een leuke date de kans om te laten zien dat hij of zij geschikt relatiemateriaal is. Ook al zit diegene op dat moment zonder werk. Dit blijkt uit onderzoek van online magazine Singlessite.nl dat 755 single mannen en vrouwen vroeg naar de aantrekkingskracht van de werkloze single.