online flirten

Hoogtijdagen voor datingapps in coronatijd

Ondernemers op de liefdesmarkt zien het aantal gebruikers sinds de coronapandemie groeien én signaleren dat onze wensen veranderen. “Sinds de eerste lockdown valt men niet meer over iets als een accent.”

Sinds de coronacrisis beleeft de datingindustrie hoogtijdagen. Datingapp The Inner Circle meet sinds de start van de pandemie de hoogste cijfers ooit en op Tinder worden meer berichten verstuurd dan ooit tevoren.

“De eerste drie weken van de lockdown waren stil. Maar sindsdien is het zó druk, dat we een stop moesten zetten op aanmeldingen”, vertelt Lotte Ditzel, die sinds vijf jaar eigenaresse van matchmakingbureau DTNG. is.

Ditzel ziet vanaf het begin van de lockdown dat mensen behoefte hebben aan verbinding. Volgens haar komt dit doordat we niet naar het werk, feestjes, borrels en festivals gaan en vooral veel tijd thuis doorbrengen, waar veel minder prikkels zijn.

Coronaperiode

DTNG. deed onderzoek naar de coronaperiode. Daaruit bleek dat 80 procent van de klanten op een vervolgdate gaat, dat aandeel is veel groter dan voorheen. “We merken dat mensen voorheen kritischer waren over lengte, looks, intellect. Sinds de eerste lockdown valt men niet meer over iets als een accent.”

Ook het swipegedrag is veranderd. “Achter elke swipe zit weer een ander, dus eerst was het: hop, naar de volgende. Nu merk je echt dat er een behoefte is aan een ander te leren kennen: met wie ben ik hier, wat hebben we gemeen?”

Deze verandering merkt ook Viv van datingbureau Bij Viv op de Bank. Ze reist sinds augustus met haar tweezitsbank in de achterbak het land af. De bank zet ze neer bij mensen die op zoek zijn. Viv interviewt ze kort en zet het interview daarna op Instagram. Geïnteresseerden kunnen daar vervolgens reageren.

“Mensen willen op dit moment een ‘echt’ iemand”, valt Viv op. “En van een platte foto op Tinder krijgt niemand een goed beeld. Bij mij zie je hoe iemand beweegt en lacht, je hoort zijn of haar stem. Daardoor zie je een mens in plaats van een vakantiekiekje van iemand op de rug van een kameel, waar je zo voorbij swipet.”

‘Ondernemers moeten inspelen op behoefte aan echt contact’

Nynke Nijman is seksuoloog en relatietherapeut en werkt als coach bij datingsite Lexa. Zij denkt dat een app als Tinder steeds minder gebruikt wordt voor de zoektocht naar een partner, nu de behoefte aan warmte en geborgenheid is gegroeid.

“Tinder is meer een marktplaats voor seks en vluchtig contact. Ik denk dat ondernemers in deze tijd het beste kunnen inspringen op de behoefte aan echt contact. Een uitdaging, zeker. Maar nu we alles online doen, zijn juist elementen van offline ontmoetingen essentieel voor mensen.”

Verder lezen doe je hier

Delen

Singlessite Nieuwsbrief

Vraag de gratis nieuwsbrief aan en ontvang tips en nieuwtjes over reizen, relaties, daten, reizen en uitgaan plus onze doe mee & win acties!

Gerelateerde berichten

Vijf tips voor de perfecte date
By danny@db-online-marketing.nl ·
2 oktober 2023

Indruk maken op je date: Tips voor een succesvolle eerste indruk

Zo kies je de juiste parfum voor een eerste date
By Redactie ·
29 mei 2023

Zo kies je de juiste parfum voor een eerste date

gratis uitjes date
By Moniek ·
24 juni 2022

Date suggesties voor zwoele zomerse dagen

Wat te doen als de warmte omslaat in een hittegolf? Daarom hier wat uitjes die je, ook in de bloedhitte, kunt ondernemen met je date.
kale man slim succesvol
By Francien ·
13 mei 2022

Stijlvol gekleed naar je eerste date

Benieuwd naar wat aantrekt naar een date? Hoe je de beste indruk krijgt en waar moet letten? Lees verder voor een aantal tips om stijlvol naar je date te gaan.
By Linda ·
29 april 2022

Ga goed voorbereid op date met deze 5 tips

By Tijmen ·
14 februari 2022

De slimste, grappigste, boeiendste vragen om het meeste uit speeddaten te halen