Heel wat mensen zijn vol goede moed aan hun voornemens voor 2015 begonnen. We zijn nu op de helft van deze eerste maand. Ga je het redden of hoor jij ook bij de grote groep die aan het eind van januari al lang deze goede voornemens in de hoek gesmeten heeft? Dat ga je toch niet laten gebeuren! Onze oplossing klinkt aantrekkelijk, namelijk: Ga uit!

Ga uit van psychologische strategieën

Gezonder eten, meer gaan sporten, minder alcohol drinken. Het klinkt zo simpel, maar we weten met zijn allen dat het lastig is. Gelukkig bestaan er een aantal psychologische strategieën die je kunnen helpen het dit jaar wel vol te houden.

1. Ga uit van plan A, ga niet naar B

Wie een doel vooropstelt, moet daarvoor alleen plan A maken. Volgens een recente studie die gepubliceerd werd in Time Magazine zal de kans dat je oorspronkelijke doel haalt juist  groter worden. Het bestaan van het alternatief geeft je het gevoel dat falen zeer aanvaardbaar is. Je voelt je minder gemotiveerd en ambitieus. Geef jezelf geen uitweg. In dit geval geldt dus niet zoals bij wegwerkzaamheden “van A naar Beter”.

2. Ga voor een deel van het geheel

Stel dat je dit jaar 12 kilo wilt afvallen, dan klinkt dat nogal veel en bijna onhaalbaar. Maar deel dit gewicht net als een taart in 12 stukken, en dan kun je dit grote doel verdelen over 12 maanden. De druk is hierdoor iets van de ketel. Ook andere doelen kun je verdelen, niet alleen gewichtsverlies. Schrijf op wat je wilt, zodat je zichtbaar zaken kunt afvinken.

3. Ga niet te vroeg je bed uit

Ga niet te vroeg je bed uit. Of ga gewoon eens op tijd naar bed. Voldoende slaap is misschien niet een van je doelen, maar het kan je vast helpen je andere doelen te bereiken. Gebrek aan slaap vermindert namelijk je wilskracht en die heb je hard nodig. Onderzoek heeft uitgewezen dat 60 procent van de mensen die zich uitgeslapen voelen hun vooropgestelde doelen halen.

4. Ga niet uit van Nee

Je denkt mogelijk dat het onzin is, maar het is bewezen. Wie zijn doelen in negatieve termen verpakt, maakt het zichzelf een stuk moeilijker. Denk niet “Ik ga niet veel geld uitgeven deze maand” maar bedenk “Ik ga beter op mijn uitgaven letten”. Denk niet “Ik krijg vast geen leuke date”. Ben positief met de gedachte “Ik ga mijn best doen een leuke date te scoren.”

5. Ga leuke dingen doen

Bezig zijn met je doelen gaat beter als je ondertussen ook bezig bent met leuke dingen.  In een recente studie kregen twee groepen studenten een iPod met spannende boeken. De ene groep mocht ze heel de dag door lezen, de andere enkel in de fitness. Deze laatste groep bleek achteraf veel meer te sporten. Vind voor jezelf de beste combinatie, dan kan 1 plus 1 zelfs 3 worden.

 Met andere woorden: Ga ervoor!