Met het oog op de zomerse temperaturen en de minder verhullende kleding, is deze periode nog meer confronterend dan de andere jaargetijden als het om je gewicht gaat. Heerlijk toch dat lekkere koude biertje op een terrasje met een portie bitterballen. Maar wanneer je de volgende dag daar dan soort van spijt van heb, dan is het prettige gevoel niet van lange duur.

Gezonde borrelhapjes voor thuis

Heb je afgesproken met vrienden voor een borrel op een zomerse dag of heb je morgen een date bij jou op balkon in de zon, dan zijn er best alternatieven voor de vette snack. Een keer een snack is natuurlijk ook niet dramatisch. Maar er zijn zoveel lekkere alternatieven. Dus ook als je iets gezonder bezig wilt zijn, kun je af en toe best een borrel houden en daar wat borrelhappen bij serveren en eten. Er zijn zelfs versnaperingen die niet vol verzadigd vet en te zout zijn, maar juist goed zijn voor je lijf.

Noten

Noten zijn onmisbaar bij een borrel. De meeste noten bevatten voor 80 tot 90 procent onverzadigde vetten, die je cholesterolgehalte verlagen en daarmee daarmee de kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Ze zijn ook een bron van eiwit, vitamines en mineralen, zoals magnesium, zink, kalium, calcium, ijzer, koper en selenium. Noten bevatten ook het essentiële vetzuur alfa-linoleenzuur dat nodig is voor een goede werking van je brein, je oren en je ogen. Het is een vetzuur dat je lichaam dagelijks nodig heeft, maar niet zelf kan aanmaken.

Vette vis

Stukjes paling, haring, makreel, sardientjes of zalm doen het prima als borrelhapje. De vette vissoorten bevatten omega-3 vetzuren.en die hebben een aantal positieve effecten op het lichaam. Als je geregeld omega-3 vetzuren binnen krijgt, wordt de kans op hart- en vaatziekten kleiner. Daarbij hebben ze een gunstig effect op artritis (de ontsteking van gewrichten) en op je brein. En omega 3-vetzuren hebben zelfs een positieve werking op depressiviteit.

Met een blikje tonijn op water, kun je makkelijk een heerlijke salade maken, door wat biologische mayonaise, kappertjes, peper en gegrilde paprika er mee te mengen en uit te vullen in tomaatjes of op plakjes komkommer. Eet niet teveel toast erbij, dat zijn alleen maar nutteloze calorieën.

Guacamole

Voor een extra gezonde guacamole voeg je net als de Mexicanen géén zure room toe. Prak een rijpe avocado, geperste knoflook en het sap van een halve geperste citroen door elkaar. Roer er een tomaat in kleine stukjes door en klaar ben je. Hou je van pittig, voeg dan fijngemalen chilipepertjes of chilipoeder toe. Opdienen met tomaatjes, wortels, paprika, bleekselderij en wortels, en dippen maar!

Eet gematigd

Er zijn uiteraard nog veel meer mogelijkheden voor de borreltafel. Denk aan olijven, of aan kleine tomaatjes met een stukje mozzarella en verse basilicum. Zorg altijd dat je een karaf met water op tafel hebt staan, want van een goed glas wijn moet je genieten en niet drinken omdat je dorst hebt.

Zet niet te veel op tafel want het gaat niet om de hoeveelheden. Liever iets kleins van goede kwaliteit dan veel eten van mindere kwaliteit. Verdeel alles op tafel in gezellige kleine schaaltjes. Als er minder staat, eet je ook minder.

Probeer vooral genieten van elkaars gezelschap en van het eten van producten die ook nog wat goeds doen voor je lijf.