De dag is weer bijna aan zijn einde. Wanneer je nu terugdenkt, kom je dan opgeteld op meer dan 30 minuten lichamelijk activiteit. Heb je een flinke wandeling gemaakt, net als ik iedere vrijdag ochtend doe? Ben je naar je werk gefietst? Of kom je nog niet aan genoeg minuten, maar ga je vanavond nog uit dansen. Ook goed.

Algehele toestand wordt beter

In de drukte waarin we leven hoeft niemand meer overtuigd te worden van het feit dat bewegen gezond is. Het is goed voor je hart en voor het op peil houden van je bloeddruk. Maar ook gevoelens van depressie worden verminderd. Je algehele toestand wordt beter. Je voelt je energieker en sterker bij voldoende beweging. Maar waarom is het dan voor veel mensen toch een hele opgave om regelmatig te bewegen en te sporten. In de praktijk blijkt dat naarmate we ouder worden, we het lastiger vinden het sporten in onze planning te houden.

Plezier is belangrijker dan de prestatie

Sporten is bijna altijd verbonden met het woord presteren. Daarom zit er vaak een negatieve lading aan vast. Het perse moeten neerzetten van een prestatie of het verplicht je urenlang in het zweet werken in een sportschool. Misschien moeten we beginnen met dit negatieve beeld bij te stellen. Een lekkere wandeling in de natuur of een fietstocht door de omgeving is ook beweging. Ga je toch op een sportvereniging, omdat je bijvoorbeeld niemand weet om mee te gaan wandelen, ben dan niet te streng voor je zelf. Je hoeft de betreffende sport niet goed te kunnen, als je er maar plezier aan beleeft. Zeker als single of alleenstaande zorgt het ervoor dat je gezellig met anderen bent en ook nog eens goed bezig bent voor je gezondheid.

Bewegen is manier van leven

Zoals net al gezegd is, is niet alleen uren je zelf afmatten in de sportschool bewegen, ook wandelen, fietsen, zwemmen of dansen vallen onder bewegen. Denk bij je zelf na op welke manier bewegen voor jou prettig is, zodat het geen straf is maar je blij maakt. Vind je fietsen bijvoorbeeld best prettig, probeer dan ook eens vaker de fiets te pakken naar de winkel of als je bij iemand op de koffie gaat. Is dansen dé ultieme beweging voor jou, ga dan eens een avond dansen. Voor alle leeftijden, voor alle danssoorten, zijn er dansavonden te vinden, vast ook bij jou in de buurt. Je kunt natuurlijk ook een muziekje aanzetten thuis en lekker gaan dansen. Denk niet dat je het niet kunt, volg gewoon je gevoel en je zult er blij van worden.

Samen bewegen

Heb je afgesproken om bij iemand langs te gaan, dan kun je daar gaan zitten maar je kunt ook voorstellen om samen een wandeling te gaan maken of om samen een rondje te gaan fietsen. Je neemt dan wat te eten en te drinken mee voor onderweg, zodat je niet afhankelijk bent van wat je wel of niet tegenkomt onderweg.

Nadat je bedacht hebt wat voor jou de prettigste beweging is, kun je je ook afvragen of er een sport is die hierbij past. Weet je het zelf niet, vraag het aan anderen. Misschien brengen ze je op een leuk idee, waar jij het bestaan niet van wist. Ben ook niet bang dat je als nieuwkomer in een groep wel die minste zult zijn. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, en anders maak je vast iemand anders even blij, dat die niet meer de “minste” is, voor een tijdje.

Doe de gordijnen toe en ga dansen

Ook al is niet iedere dag qua weer geschikt om een wandeling te maken, bewegen is noodzaak. Kies voor dit noodzakelijk kwaad voor jou de beste manier van bewegen. Wanneer het dansen gaat worden, doe je vanavond gezellig de gordijnen dicht zodat je helemaal op kunt gaan in je eigen grote of kleine bewegingen.

Belang van bewegen voor ouderen

Meer weten over belang van bewegen voor ouderen? Kijk dan eens op de site van Dr. M. Bleijlevens, wiens foto boven deze column staat en die zijn naam erg mee heeft.