Je droomt er al jaren van: je eigen, goedlopende bedrijf. Eigenlijk was de beslissing al genomen: dit jaar moest het er eindelijk van komen. En toen kwam die irritante kredietcrisis aanwaaien. Aaaaargh, wat nu?!
Duizendpoot
Natuurlijk moet je goed zijn in je eigen vak, wil je succesvol worden als freelancer. Maar je moet ook een echte duizendpoot zijn. Ineens ben je zelf verantwoordelijk voor je inkoop, verkoop, communicatie, administratie en financiën. Gelukkig is met een beetje goede wil alles te leren. En wat je niet wilt of kunt leren, besteed je uit aan een andere professional.
Ondernemingsplan
Om te starten als freelancer (ZZP-er) doe je er goed aan om een ondernemingsplan of plan van aanpak te maken. Dit dient als leidraad en helpt je jezelf te sturen. Met het ondernemingsplan kun je ook regelmatig te evalueren of je nog op de goede weg zit. Als je dan ook je inschrijving bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst hebt geregeld, kun je aan de slag.
Economische recessie
Freelancen op zich is al een sprong in het diepe der onzekerheid. En de economische situatie maakt het er niet veel beter op. Of wel…? De economie drijft voor een belangrijk deel op freelancers. Organisaties en bedrijven concentreren zich op hun kerntaken en voor gespecialiseerde opdrachten zoeken ze ervaren, flexibele mensen.
Omdat bedrijven werknemers niet altijd kunnen ontslaan, bezuinigen ze bij financiële problemen in eerste instantie op uitzendkrachten en freelancers. Werk dat eerst werd uitbesteed, moet weer uitgevoerd worden door interne medewerkers. Die kosten zijn immers al gemaakt. Maar uiteindelijk zullen bij bezuinigen ook vaste medewerkers worden ontslagen. En omdat het werk toch moet gebeuren, worden er weer freelancers ingehuurd.
Specialisme
Het klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar deze situatie schetst de ruimte die er voor freelancers is. Freelancers zijn ook in economische crisis dus zeker nodig. Of juist nodig. Maar let op: in deze tijden is de vraag naar freelancers met een originele, eigenzinnige aanpak groot.
Zorg dus dat je een specialisme hebt. Dat kan van alles zijn: een vroedvrouw die gespecialiseerd is in het maken van pret-echo’s, een coach die organisaties helpt met opruimen en organiseren, een organisator van evenementen, die in deze tijden bijvoorbeeld kan inspelen op budget-uitjes voor bedrijven. Bandenplakkers die aan huis komen om je fiets te repareren, gespecialiseerde tekstschrijvers… Kortom, zorg dat je iets unieks toevoegt met jouw freelance-bedrijf.
Baan of loopbaan?
Freelancers zijn over het algemeen beter in staat om in te spelen op nieuwe kansen en bedreigingen. Ze hebben ervaring in het omgaan met onzekerheid en zijn gewend te investeren in hun eigen kapitaal van kennis, vaardigheden en contacten. Zo’n ondernemende houding biedt op de lange termijn misschien zelfs wel meer zekerheid dan een baan. Want de baan voor het leven bestaat bijna niet meer. Ach… uiteindelijk draait het niet om je baan, maar om je loopbaan!
Bron: Petra – Ze.nl