Gebruik jij Facebook om in contact te blijven met je vrienden? Of heb je stiekem alleen een account om je ex in de gaten te houden? Volgens de laatste cijfers zijn er dagelijks zo’n 1,3 miljard mensen die actief gebruik maken van Facebook. Dat doen zij allemaal op hun eigen manier. Maar volgens een nieuw onderzoek van Brigham Young University kunnen Facebookgebruikers in vier verschillende types worden ingedeeld.
Facebook gebruik
De onderzoekers stelden een lijst samen met 48 verklaringen. Hierin stonden mogelijke redenen voor mensen om Facebook te gebruiken in beschreven. Vervolgens werden respondenten gevraagd om deze statements te sorteren op basis van welke zij het meest bij zichzelf vonden passen. Ook moesten zij de statements rangschikken op een schaal van ‘het meest zoals ik’ tot ‘het minst zoals ik’.
4 soorten gebruikers
Vervolgens interviewden de onderzoekers alle respondenten om hun rangschikkingen – en dan vooral de redenen daarachter – beter te begrijpen. Alle data werd uiteindelijk in vier categorieën Facebookgebruikers ingedeeld: relationship builders, town criers, selfies en window shoppers. Welke ben jij?
1) Relationship builders
Deze mensen gebruiken Facebook als ‘een uitbreiding van hun echte leven, met hun familie en vrienden’. Dit type gebruiker is behoorlijk actief: de gebruiker plaatst regelmatig updates, reageert op updates van andere mensen en stuurt berichten naar vrienden om relaties – die ook buiten Facebook bestaan – te versterken. Mensen binnen deze groep konden zich erg vinden in statements als ‘Facebook helpt mij om mijn liefde te uiten naar mijn familie en andersom’. Hoe schattig.
2) Town criers
Iedereen kent wel iemand die behoort tot de groep town criers. Dit zijn de mensen die veel linkjes plaatsen naar nieuwsartikelen of grote evenementen, maar die niet aan persoonlijke updates doen. Voor hen is Facebook een manier om informatie te verspreiden, in plaats van een sociaal platform. Voor de duidelijkheid: dat zegt niets over het feit of ze wel of geen vrienden hebben. Ze updaten de mensen die dichtbij hen staan gewoon liever op een andere manier dan via Facebook.
3) Selfies
De naam verraadt het al een beetje. Voor deze gebruikers is Facebook vooral een platform waarop zij zichzelf kunnen promoten. Zij plaatsen veel updates, maar doen dit niet zoals de relationship builders om dichterbij hun vrienden te staan. Likes en – lovende – reacties op hun posts, dat is waar het voor deze groep om draait. Vaak lijkt hun leven een stuk mooier op Facebook dan het in werkelijkheid is.
4) Window shoppers
‘Kijken, kijken, maar niet kopen’ kun je bij deze groep beter vervangen door ‘kijken, kijken, maar niet posten’. Window shoppers gebruiken Facebook om te observeren en in alle vrijheid mensen hun profiel te bekijken, op zoek naar updates in hun liefdesleven of gênante foto’s van vroeger. Zelf plaatsen ze bijna nooit iets, maar ze maken wel actief gebruik van Facebook om te zien wat andere mensen zoal doen.