Nederlandse singles trekken hun date voorafgaand aan het eerste afspraakje massaal na via social media en doen hier per date 70 minuten over. Facebook is de meest gebruikte website en scoort met 82 procent onder jongeren van 18 tot 24 jaar erg hoog.
Screenen op profielfoto
Tijdens het screenen wordt vooral gekeken naar profielfoto’s. Verder vinden singles de hobby´s, huidige baan en opleiding van hun potentiële date interessant. Deze resultaten zijn afkomstig uit LoveGeist™, een internationaal onderzoek geïnitieerd door Lexa.nl en afgenomen door TNS onder ruim 10.000 Europese singles.
Social media meest populair
Facebook is met 53 procent de meest gebruikte website om je date vooraf te checken. Op een tweede plek staat zoekmachine Google met 22 procent gevolgd door online datingsites die met 21 procent op een derde plek komen. Slechts 12 procent van de Nederlandse singles gebruikt de zakelijke netwerksite LinkedIn. Nederland is hiermee het enige land van Europa wat LinkedIn serieus raadpleegt, het Europese gemiddelde is ruim de helft minder.
Naturel profielfoto meest gewaardeerd
De meeste mannen vinden bij vrouwelijke singles een zo naturel mogelijke foto stukken aantrekkelijker dan een foto waar veel make-up gedragen wordt. Dit geldt alleen niet voor de inwoners van Noorwegen en Zweden aangezien ruim één op drie Scandinavische mannen make-up wel erg mooi vindt. Lachend op de foto spreekt daarnaast veel meer aan dan een norse blik en de zonnebril in alle gevallen afzetten.
Minder flatteus, toch een date
Toch zou vier op de vijf van de Nederlandse singles hun date niet annuleren wanneer zij minder flatteuze foto’s van de potentiële date online vinden. Nederland is hiermee erg vergevingsgezind aangezien 56 procent van de Europese ondervraagde aangeeft serieus te overwegen om de date af te zeggen. Spanjaarden spannen de kroon, 64 procent wil niet meer op date bij het ontdekken van lelijke foto’s.
Meer foto’s, meer bezoekers
“Wij merken dat een profiel met verschillende foto’s al snel tot acht keer meer bezoekers heeft dan eentje zonder foto’s. Dit is echt een enorm verschil en wij raden onze members dan ook altijd aan om naast een profielfoto, leuke, recente foto’s bij te voegen die direct aanleiding geven tot een leuke chat.” Aldus Stefan van den Berg, Managing Director van Lexa.
Grootste afknapper
De ondervraagde Europeanen zijn het wel eens over de grootste afknappers. In de top drie staan foto’s in beschonken toestand (40 procent), ex-geliefde (40 procent) of foto’s waar veel bloot te zien is (28 procent). Het hebben van geen foto wordt ook als afknapper gezien, 21 procent van de singles vindt het jammer wanneer de profielfoto ontbreekt.
————————————————————————————————-
Over Lexa.nl
Lexa.nl, opgericht in 2002, is de marktleider binnen de Nederlandse dating branche. De community van singles biedt members de beste en meeste kansen om dates te ontmoeten en is actief in 16 Europese landen. Lexa.nl is in 2013 uitgeroepen tot beste en meest betrouwbare datingsite van het jaar.
Over LoveGeist™
LoveGeist™ is een jaarlijks terugkerend, Europees referentie-onderzoek naar singles en dating dat maandelijks wordt uitgebreid met nieuwe resultaten. In opdracht van Meetic, waar Lexa.nl onderdeel van is, deed TNS online onderzoek onder 10.561 single mannen en vrouwen in Nederland (1.502), Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden en Noorwegen in de periode van 29 oktober tot 3 november 2012. Het ging hierbij om mensen die op dat moment geen vaste relatie hadden, ongeacht hun burgerlijke staat. Gegevens werden gewogen om de samenstelling van de singles in Nederland te weerspiegelen met betrekking tot leeftijd en geslacht.
Bron: Lexa