Baal jij ook als een stekker dat je in zomervakantie toch weer een paar kilo bent aangekomen en willen ze er maar niet af? Heel herkenbaar voor velen, hoogste tijd voor een paar gezonde tips om af te vallen dan zonder ingewikkelde toestanden.

Paar kilo’s afvallen

Je broeken zitten niet meer zo lekker (wanneer je ’s avonds het knoopje los moet doen…) en je hoeft niet eens op de weegschaal te gaan staan om het zeker te weten: je bent een paar kilo aangekomen. Heel vervelend, zeker als je ze ondanks je beste bedoelingen en pogingen er maar niet af krijgt!  Natuurlijk kan je een heuse foody worden, helemaal op de healthy toer en je aan een superdieet onderwerpen maar de kans is klein dat je dat ook gaat volhouden. Daarnaast is jezelf min of meer uithongeren echt niet nodig om over een paar maanden én lekker in je vel te zitten én die broeken zonder problemen weer aan te trekken. Wat doe je?

Klein bord

Het is echt geen mythe, wanneer je je eten van een klein bord eet, dan val je af. Dat bewezen onderzoekers van de verschillende universiteiten onlangs nog. Ze werkten samen om 72 eerder uitgevoerde studies te analyseren en wat blijkt? We eten serieus meer als we een groot bord op tafel zetten. Wie van een klein bord eet, eet per dag gemiddeld 144 tot 228 kilocalorieën minder en dat is maandelijks toch een gewichtsverlies van 500 gram tot 1 kilo. Dat is niet mega spectaculair, maar je hoeft er eigenlijk niks voor te doen! Geen ander eten, niet op dieet, gewoon een klein bord pakken.

Extra kilo’s kwijtraken

Wil je toch iets meer resultaat dan dat maar heb je écht geen zin in allerlei zaden door je speciale yoghurt in de ochtend of andere superfoods die wonderen beloven als je maar vooral geen suiker, koolhydraten en ongezonde vetten inneemt? Leef dan gewoon bewust iets gezonder. Allemaal open deuren en clichés die we allemaal weten maar op de en of andere manier negeren. We kopen liever een afslankboek, volgen een nieuwe dieetgoeroe en kopen ons suf aan dure, speciale voedingsmiddel terwijl een paar kilo kwijtraken veel simpeler kan.

5 gezond verstand tips

1.  Minderen. De eerste hebben we je al gegeven, gewoon minder eten! Als je van alle porties op een dag een kwart of derde afhaalt, of een klein bordje gebruikt, dan ben je al op de goede weg.

2. Vermijd dikmakers. Heel eenvoudig: in slagroomgebak, chocolade en een vette hap van de snackbar zitten dikmakers. Suikers en ongezonde vetten. Dat is niks nieuws. Dus als je een paar kilootjes wilt verliezen dan zal je dit moeten beperken. Iedereen doet dit op z’n eigen manier. De een verwent zichzelf dagelijks met een klein beetje ‘lekkers’, de ander spaart het op en heeft een geniet-momentje in het weekend.

3. Minder met alcohol. Ja, dat wijntje, portje of biertje, daar zitten dik makende calorieën in. Jammer maar helaas. Drink je iedere dag graag een glaasje van het een of ander maar wil je afvallen? Dan doe er toch verstandig aan om het te beperken tot bijvoorbeeld alleen het weekend.

4. Eet gezond. Tja, nog zo’n open deur. Maar echt ieder dieet(boek) dat je openslaat draait om gezond eten. En dat wil zeggen, veel groentes, mager vlees (kip, rund) en geregeld vis, af en toe fruit, genoeg vezels, gezonde vetten en ja, goede koolhydraten . Vul dat aan met wat gezonde suppletie van bijvoorbeeld Spiruella.nl en je wordt helemaal een übermensch!

5. Beweeg meer. Ook zo’n makkelijke binnenkomer, als je wilt afvallen dan is het noodzaak dat je meer calorieën verbrandt dan je inneemt. Hoe doe je dat, door bovenstaande vier tip in combinatie met nummer vijf: meer bewegen. Geen zin in de sportschool of teamsport? Ga een paar keer per week een half uurtje wandelen (laat de hond van de buren uit), neem vaker de trap in plaats van de lift, doe je boodschappen op de fiets of lopend et cetera. Je weet wel, gewoon meer bewegen.

Als je deze vijf tips ter harte neemt en ook daadwerkelijke de daad bij het woord voegt, dan heb je geen afvalboek of dieetgoeroe meer nodig. Afvallen, dat doe jezelf. Met een beetje gezond verstand. 😉