Nog niet zo gek lang geleden konden we op Facebook alleen maar ons duimpje omhoog steken als we een bericht leuk vonden. Maar zo’n twee maanden geleden kwam Facebook met vijf extra emoji’s op de proppen. En die blijken razend populair.

45 procent gebruikt hartje

De analisten van Fanpagekarma namen het gebruik van de splinternieuwe emoji’s onder de loep. Ze onderzochten niet minder dan 1,3 miljoen facebookposts van meer dan 40.000 gebruikers wereldwijd. Wat bleek? De liefde overwint: in 45 procent van alle nieuwe reacties werd het hartje gebruikt.

Verdriet en boosheid minst populair

Het hart heeft daarmee een fikse voorsprong op de lachende emoji (23 procent) en de wow-emoji (13 procent). De verdrietige en de boze emoji werden elk in 10 procent van de gevallen gebruikt. Niet toevallig staan de emoji’s ook zo geordend in het keuzemenu. Facebook testte die populariteit immers uitvoerig voor ze de nieuwe eigenschap wereldwijd uitrolden.

facebook hartje
Duimpje

Dat wil echter niet zeggen dat de Facebookduim van zijn troon is gevallen: het duimpje omhoog wordt nog altijd 20 keer meer gebruikt dan de nieuwe emoji’s. Niet verwonderlijk: in de meeste gevallen voldoet een gewone ‘like’. Pas bij posts waarbij het duimpje wat vreemd staat, gaan mensen de andere opties bekijken.

Liefde = delen

Echt ingeburgerd zijn die dus nog niet, al zal dat misschien niet lang meer duren. Hoe meer de nieuwe emoji’s gebruikt worden, hoe populairder de posts immers zijn. Statussen met de hart-emoji werden 5,5 keer meer gedeeld. Video’s met de lachende of de verbaasde blik werden 6,5 keer zoveel bekeken. En de boze emoji levert 50 procent meer commentaren op. In totaal gaat het om twee tot drie keer zoveel reikwijdte.