De relatiemarkt kan een jungle lijken. Daarom voelen sommige singles zich prettiger bij een exclusievere benadering, met bijbehorend prijskaartje in plaats van een ‘ordinaire’ datingsite of datingapp a la Tinder. Maar werkt die ook?
Het Financieel Dagblad publiceerde een interessant stuk over die exclusieve datingwereld. Daarin werden drie exclusieve matchmakers bevraagd en een tweetal singles geïnterviewd.
Match makers
Anne-Marie Lindner – Harvard International
Voordat ze anderhalf jaar geleden Harvard International oprichtte, was Lindner eigenaar van een juridisch adviesbureau gespecialiseerd in arbeidsrecht. Lindner is gescheiden en moeder van twee dochters.
Patricia Kuiper – Personal Matchmaker
Kuiper werkt twaalf jaar in de relatiebemiddelingsmarkt, sinds acht jaar met het exclusievere Personal Matchmaker. Daarvoor werkte ze in het onderwijs en als personal trainer. Ze is 15 jaar getrouwd.
Annelies Penning – Pelletsa
Na een carrière als advocaat en familierechter, begon Penning een relatiebemiddelingsbureau. Sinds 1990 werkt zij als coach, onder andere op het gebied van ‘vervulling van verlangens in de liefde’. Penning is 30 jaar getrouwd.
Praktijk
Pieter is een sympathieke 37-jarige single met een succesvolle carrière, gevoel voor humor en een goeie kop. De afgelopen jaren heeft hij een aantal korte relaties achter de rug. ‘Voor mijn werk heb ik zeven jaar in Praag gewoond. Ik ontmoette best wat Tsjechische vrouwen, maar als het aan hen lag zaten we ieder weekend bij mijn “schoonouders” op de bank.’ Het cultuurverschil deed de affaires de das om. Sinds 2011 woont Pieter weer in Amsterdam. Steeds vaker voelt hij de behoefte aan loyaliteit, aan samen uit samen Netflix, aan irritatie over vieze sokken naast de wasmand. Hij stond ingeschreven bij verschillende onlinedatingbureaus zoals Parship en het exclusievere The Inner Circle (zie ook ‘Andere bureaus & initiatieven’). Een blauwe maandag probeerde hij Tinder, maar dat was niets voor hem: ‘Veel gedoe, veel teleurstelling.’
Teleurstelling
Het is precies die teleurstelling – profielfoto’s van tien jaar geleden (meer haar, minder kilo’s) of de ‘succesvolle’ ondernemer die driehoog achter blijkt te wonen – die Patricia Kuiper beweert te kunnen voorkomen met haar high-end relatiebureau Personal Matchmaker. ‘Daarbij is het efficiënt: fanatiek (online) hagelschieten kost tenslotte tijd.’ Volgens Kuiper ‘bestel je ware liefde niet digitaal’. Vooruit, dat is geen verrassende uitspraak van iemand die haar brood verdient aan mensen die online daten verruilen voor haar diensten, maar het is een feit dat Tinder-huwelijken eerder uitzondering zijn dan regel.
Wat kost het?
Harvard International
De intake is gratis. De kosten bedragen (onafhankelijk van het resultaat) € 15.000, waarbij Lindner gedurende een jaar met en voor u op zoek gaat. Restaurant- en reiskosten zijn inbegrepen. Eventuele make-overs en/of spectaculaire gadgets, zoals privévliegtuigen – komt voor –, voor een geslaagde date zijn voor eigen rekening.
Personal Matchmaker
Kennismaking is gratis. De startfee is € 6950, waarvoor Kuiper een jaar haar uiterste best voor u doet. Bij een match betaalt u een succesfee (geldt bij zes maanden relatie) van € 2500.
Pelletsa
Werkt niet met (jaar)-abonnementen. Een kennismaking van anderhalf uur kost € 100, aan een uitgebreidere intake van ten minste tweeënhalf uur bent u € 200 kwijt. De daaropvolgende training van ten minste tweeënhalf uur kost € 200. Daarna betaalt u (wanneer gewenst) per afspraak. Een eventuele succesfee mag u zelf bepalen – van ‘duizendmaal dank’ of een bos bloemen tot een bedrag naar keuze.
Niemand wil alleen blijven
Uiteindelijk wil niemand alleen blijven, denkt ook exclusief bemiddelaar Annemarie Lindner, zelfs niet degenen die beweren ‘happy single’ te zijn. Met haar bureau Harvard International is ze sinds anderhalf jaar een relatief nieuwe speler op de markt van liefdesmakelaars. ‘Mensen laten in de liefde vooral hun hart spreken, maar voor het maken van de belangrijkste keuze in je leven kunnen emoties iemands blik vertroebelen.’ Voor het vinden van een duurzame relatie mag de benadering wat Lindner betreft rationeler, en zij neemt die rol van rede graag op zich. Lindner belooft mensen die zich bij haar inschrijven (maximaal) zes introducties – ‘Dates vind ik een stom woord’. De kosten hiervan zijn met 15.000 euro flink, maar Lindner vindt het een schappelijk tarief.
Relatiehistorie
‘Terugrekenend naar uren verdien ik minder dan toen ik jurist was.’ Kuiper werkt met een startfee van 6950 euro en, als er liefde is ontloken, een succesfee van 2500 euro. De cliënten van beide bureaus komen, zo zeggen de dames, uit de top van het bedrijfsleven. Kuiper: ‘Deze groep is gewend zaken uit handen te geven aan een personal assistant.’ Zo’n 75 procent is man en 40-plus. Zij hebben meestal een relatiehistorie; het overlijden van de partner, ze zijn vreemdgegaan, bedrogen en/of gescheiden.;
De rest van het artikel lezen inclusief tips waar op te letten bij de keuze van een relatiebemiddelingsbureau? Dat kan hier!