De datingindustrie draait met bijna 3 miljoen singles in Nederland op volle toeren. Ook het reguliere bedrijfsleven heeft inmiddels ontdekt dat ‘de single’ een zeer interessante, sterk groeiende doelgroep is waar geld aan te verdienen valt. Door de enorme diversiteit van deze doelgroep lijken ze echter enigszins ongrijpbaar.

Moeilijke doelgroep

Er wordt gedacht dat de singles een moeilijk te benaderen doelgroep is. Hun interesses lopen uiteen, hun leeftijd varieert van begin 20 tot begin 70, ze hebben wel of geen kinderen, veel of weinig geld en ook qua opleiding gaat hun niveau alle kanten op.De enige duidelijke overeenkomst is dat ze geen partner hebben. Dit is echter niet waar.

Ze lijken mogelijk niet in een hokje geplaatst te kunnen worden als een soort mens. Het bedrijfsleven is daarom een analyse gaan uitvoeren die gericht is op hun levensstijl en dan komen er meer gelijkenissen boven tafel. De single gaat vaker op vakantie, koopt andere boodschappen, sport intensiever, gaat geregeld uit, besteedt meer geld aan luxe producten en vertoont vaker een impulsief koopgedrag. Met deze verworven kennis in hun achterhoofd wordt de single als consument steeds beter bereikt door het bedrijfsleven.

Eenpersoonsmaaltijden

Met cijfers van het CBS die laten zien dat het aantal singles alleen nog maar zal toenemen, durven meer concerns het aan om met specifieke diensten of producten voor singles op de markt te komen. Vooral de food- en verzekeringsbranche zag hier tijdig een gat in de markt. Bijna alle supermarkten bieden ondertussen een groot assortiment eenpersoonsmaaltijden aan. Ook afhaaltoko’s met gezonde fastfood maaltijden zijn als paddenstoelen uit de grond geschoten.

De hard werkende single wil namelijk graag gezond eten maar is er bij voorkeur niet veel tijd aan kwijt. Het zelf eten bereiden lijkt echter weer in populariteit te stijgen. Denk maar aan komst van recepten voor eenpersoonsmaaltijden. In een nieuwe rubriek op Singlessite.nl  gaan we veel lekkere recepten door en voor singles samenbrengen.

Van single naar duo

De verzekeringswereld is ook al ingesprongen op de single. Zo zijn er verzekeringsmaatschappijen die een single-annuleringsverzekering of een omboekingsverzekering op aabieden. Van essentieel belang voor singles is ‘flexibiliteit’. Het is immers onvoorspelbaar wanneer de single een duo wordt en het is prettig wanneer er dan snel geschakeld kan worden. Zo is al geruime tijd geleden een verzekeraar begonnen met het aanbieden van polissen niet alleen bedoeld voor ouderen en gezinnen maar ook voor singles. Uiteraard zijn deze snel aan te passen bij  een veranderde levenssituatie.

Sport & vrije tijd

Naast bovengenoemde branches is er nog een andere tak van sport te noemen die meedoet. Bedrijven die zich richten op sport en vrije tijd spannen zich steeds meer in om alleenstaanden aan zich te binden. Er worden bijvoorbeeld in het casino speciale avonden voor singles georganiseerd, discotheken en clubs houden naast gewone feesten ook singleparty’s, kookstudio’s gingen alleenstaanden werven voor culinaire cursussen en restaurants begonnen met eet & date avonden.

In praktijk blijkt het toch lastig te zijn om als organisator een geschikt evenement op te zetten speciaal voor singles,  zodat meerdere gestarte enthousiaste initiatieven ophouden te bestaan. Dit weerhoudt nieuwkomers er gelukkig niet van met nieuwe ideeën de single markt te betreden.

Enkele voorbeelden; zeilboten varen uit speciaal voor singles, golfreizen voor single golfers is nieuw, mountainbiken alleen met gelijkgestemden, Spaans leren onder de Spaanse zon met andere singles. Juist veel kleine aanbieders gaan zich de laatste tijd richten op de singles. Hierover kun je ook op Single2travel.nl terecht.

Sportscholen zijn zich al tijden bewust van het feit dat de single zeer geregeld bij hen over de vloer komt. Een strak lijf doet het nog altijd beter dan een bierbuikje of die zichtbare vrouwelijke vetrolletjes tijdens het daten. Speciale groepslessen en happenngs worden voor singles op touw gezet. Ze creëren hiermee handig een gezonde, vrijblijvende en interessante ontmoetingsplaats. Ook bij hockeyverenigingen komen er vaker trainingsavonden gericht op alleenstaande ouders of singles, het zogenaamde trimhockey, om gemixt een wedstrijdje te spelen of te trainen en daarna in ongedwongen sfeer samen nog wat te drinken.

Bron: Singlessite.nl