We leven langer dan ooit tevoren. Dit betekent niet alleen dat we veel mee maken en een rijke verzameling herinneringen opbouwen, maar helaas ook dat we de kwaaltjes van het ouder worden moeten ondergaan. Het is wel degelijk mogelijk de tijd zoveel mogelijk een halt toe roepen. 

Voor een lang en goed leven

Het hoort erbij dat wanneer je ouder wordt, je ook meer kwaaltjes krijgt. Maar je moet je niet alles laten overkomen. Sommige facetten van het ouder worden kun je best beïnvloeden. Onderzoeker Olshanksy deelt zijn kennis om een zo lang én goed mogelijk leven te leiden.

1. Van diëten leef je niet langer

Door het aantal calorieën te beperken zullen sommigen dieren misschien wel wat langer leven, bij mensen heeft het minder effect. “Hoe langer de levensverwachting van de specifieke soort, hoe minder voordeel je zal halen uit het verminderen van de calorie-inname,” legt hij uit. Het kan dus prima werken bij wormen en muizen, maar bij soorten die langer leven, zoals de apen en mensen, heeft het weinig zin. Neem soms dus gewoon dat stuk chocola wat jou ligt aan te kijken.

2. Wondermiddeltjes bestaan niet

“Er zijn geen middeltjes op de markt waarvan aangetoond is dat het het verouderingsproces bij mensen tegengaat,” ontneemt Olshanksy ons alle hoop. “Als iemand dat beweert, is het vooral belangrijk om je portemonnee in de gaten te houden en je lichaam te beschermen.”

3. Genetische bepaling groot belang

Gluur eens naar ouders, hoe zien zij eruit? We hebben er helaas weinig vat op, maar je genen spelen een belangrijke rol in hoe lang je zal leven. Uiteraard is een goed en gezond leven belangrijk, maar het begint volgens Olshanksy allemaal bij goede genen.

4. Sport iedere dag

Al is het maar een halfuurtje wandelen, alle beweging is beter dan geen. Het is een beetje zoals een filter voor je auto. Hier naar om kijken is niet verplicht, maar alles loopt als het ware meer gesmeerd als je het wel doet, als je onderhoud blijft plegen.

5. Eet minder maar vaker

Eet minder maar vaker. Zo hou je je insulineniveau onder controle, en laat dat één van de belangrijkste dingen zijn als het op veroudering aankomt. Neem dus minder grote porties, maar eet wat vaker dan voordien. Om de twee uur iets kleins zorgt er bovendien ook voor dat je je langer verzadigd voelt en geen honger krijgt.

6. Iedere dag seks

Wanneer je iedere dag seks hebt, word je echt geen jaren ouder. Je gaat er niet langer van leven, maar het maakt het leven zelf wel aangenamer. Je voelt je blijer door hormonen, die aangemaakt worden. Het leven gaat niet over het aantal jaren, maar de weg er naartoe, dat dus eigenlijk het leven is, is minstens even belangrijk. Ook een extra reden om open te staan voor een relatie, ook al heb je best een goed leven in je eentje.

7. Eet lekker voor een gezond hart

Gezonde voeding verlaagt de kans op hart- en vaatziekten. Hierbij is het vooral van belang dat je verzadigd vet vervangt door onverzadigd vet, weinig zout eet en juist wel zorgt voor veel groente, fruit en voldoende vezels. Zeven goede ideeën voor je hart zijn: verse kruiden, zalm en tonijn, olijfolie, walnoten en amandelen, edamameboontjes en tofu, gerst en haver en als laatste kersen en blauwe bessen.

Leun dus niet naar achteren. Probeer actief de tijd een halt toe te roepen. Met acties die geen straf zijn maar op zich al een prettig onderdeel vormen op de weg die het leven heet.

Foto: Perugia