Ben jij iemand die honderd dingen tegelijk doet en daarom heel vaak iets niet afmaakt? Stop je halverwege een boek of doe je maar de helft van het huishouden of de afwas? Hier zijn 6 tips om te zorgen dat ook jij straks alles afmaakt waar je aan begint.
1 Bedenk goed waar je aan begint
Begin jij altijd heel impulsief aan allerlei dingen zonder na te denken over hoe lang je er mee bezig bent en hoeveel inspanning het je kost? Dan zul je misschien met veel dingen in de knoop raken en de taak niet af krijgen. Probeer eerst te bedenken en op papier te zetten hoe lang je met iets bezig denkt te zijn. Zo kun je een goede inschatting maken en houd je mooi overzicht.
2 Gebruik een beloningssysteem
Soms maken we taken niet af, simpelweg omdat we ze niet zo leuk vinden (het huishouden, om maar even iets te noemen). Omdat vervelende klusjes ook moeten gebeuren, kun je jezelf met iets belonen als je een taak hebt afgevinkt. Wil je bijvoorbeeld de nieuwste aflevering van de favoriete serie kijken? Spreek dan met jezelf af dat je die pas mag kijken als je je taak af hebt.
3 Bepaal je doelen
Heb je alleen maar grote doelen? Dan helpt het vaak niet als je dat doel op je to-do lijstje zet. Wil je al een lange tijd een nieuwe schuur in de tuin bouwen? Dan kun je het punt ‘schuur bouwen’ het beste opsplitsen in verschillende mijlpalen. Dat werkt een stuk motiverender, want je kunt steeds een stapje verder afvinken.
4 Zoek iemand die je kan helpen
Soms heb je echt even iemand nodig die je over de streep helpt en je kan motiveren. Het delen van je plannen en doelen met anderen kan echt geen kwaad! Sommige mensen zijn nou eenmaal grotere aanpakkers en kunnen jou helpen, en een stok achter de deur hebben is soms gewoon nodig.
5 Maak tijd vrij
Sommige taken nemen veel tijd in beslag en heb je niet in een uurtje af. Daarom kun je die beter maar gelijk doen; anders blijf je er tegenaan hikken en morgen is dat klusje nog net zo vervelend. Gewoon even tijd inplannen en beginnen dus! Daarna voel je je gelijk een stuk beter over jezelf, en vooral dat gevoel is goud waard.
6 Doe de leukste taken eerst
Op je to-do lijst staan misschien vijf taken en veel mensen zullen de lijst van boven naar beneden afwerken. Toch is het slimmer (en leuker) om eerst de taak te doen waar je op dat moment het meeste zin in hebt. Als je eenmaal bezig bent, word je vanzelf productiever en gaat de rest je ook makkelijker af.
Bron: Lifehack