Ben je in het nieuwe jaar gestart met een dieet om die overtollige kilo’s nu voor eens en altijd kwijt te raken? Goed van je! En ook al vliegen die kilo’s eraf, dan hoeft dat nog niet te betekenen dat je door moet gaan met dit dieet. Wij geven je zes signalen die aangeven dat het tijd is om te stoppen.

1. Je hebt geen energie meer

Hartstikke leuk die slanke lijn, maar als je de fut niet meer hebt om weg te gaan, leuke dingen te ondernemen dan is dat een teken aan de wand. Wanneer je je uitgeput voelt ben je niet met het juiste voedingspatroon bezig. Wie gezond en gebalanceerd eet moet juist meer energie krijgen, niet minder.

2. Je hebt de hele tijd honger

Af en toe een knorrende maag is normaal wanneer je minder gaat eten. Zeker in het begin. Maar als je voortdurend honger hebt dan is jouw nieuwe dieet te stikt voor jouw lichaam. De kans op vreetbuien zijn daarmee overigens ook alleen maar groter. Tijd om het dieet bij te stellen of ermee te stoppen.

3. Verstoorde spijsvertering

Heb je de hele tijd krampen, last van verstopping of diarree, het zijn allemaal geen goede signalen. Waarschijnlijk mis je enkele belangrijke voedingsstoffen in je dieet of verdraag je de voeding niet (goed). Onderneem snel actie want wie hier te lang mee rond blijft lopen kan chronische problemen krijgen.

4. Je verliest geen gewicht

Niet iedereen valt even snel af, maar als je na drie weken diëten op de weegschaal staat en nog helemaal niet bent afgevallen dan kun je beter overstappen op een ander dieet. Gewicht verliezen hangt niet alleen af van het aantal calorieën maar ook van de kwaliteit van je voeding, timing en wat je precies eet.

5. Je humeur keldert

Een goed en gezond voedingspatroon gaat gepaard met een goed humeur. Wie last krijgt van angsten en zelfs gevoelens van depressie is echt verkeerd bezig. Als je continue in de stress bent over je dieet dan kun je beter een andere kiezen met wat meer flexibiliteit.

6. Je kijkt reikhalzend uit naar het einde

Het perfecte eetpatroon kun je eeuwig volhouden. Maar als je moeite hebt met alle beperkingen die het dieet je oplegt en je niet kunt wachten totdat de dieetfase voorbij is dan kun je er beter niet aan beginnen. Tijdelijk diëten hebben geen langdurig effect. Je kunt beter op zoek gaan naar een permanente verandering in je maaltijden waar je wel mee kunt leven.