Ben je al bezig met het maken van goede voornemens? Is een daarvan dat je in het nieuwe jaar meer wilt gaan sporten? Dan zou zo maar kunnen dat je begint aan een bodyweighttraining of steeds vaker een intervaltraining doet. Deze work-outs zijn helemaal je-van-het in 2015.

Het American College of Sports Medicine (ACSM) ondervroeg 3000 fitnessmedewerkers over wat volgens hen dé sporthype van 2015 zal gaan worden. Vijf trainingen sprongen er overduidelijk uit:

1. Indoor hardlopen

Sportscholen die zich specialiseren in één training zal je in het nieuwe jaar vaker gaan tegenkomen. Er is nu al meer belangstelling voor indoorlooptrainingen en dit kan wel eens uitgroeien tot een van dé sporten in 2015. Experts zien een trend om terug te keren naar de eenvoud en hardlopen is de oudste vorm van lichaamsbeweging.

De deelnemers doen in hun eigen tempo mee met de klas in een uitdagende omgeving. De botten, pezen en gewrichten worden minder zwaar belast waardoor renners zich volledig op de sport kunnen richten. En ook niet onbelangrijk: het regent er nooit.

2. Work-outs zonder apparatuur

Een grote meerderheid van de sportinstructeurs is ervan overtuigd dat de bodyweighthype heel erg hip en hot zal worden. Bodyweighthype is een verzamelnaam voor sporten waarvoor weinig fitnessapparatuur nodig is – denk bijvoorbeeld aan pilates. Deze work-outs worden gegeven in groepen of door een personal trainer. De nadruk ligt op oefeningen als sit-ups en squats, waarvoor je geen dure apparaten nodig hebt.

3. HIT

Een training die weinig tijd kost en ook nog veel resultaat oplevert, is de high-intensity intervaltraining (HIIT). Hierbij voer je korte, maar intensieve oefeningen uit. De sessies duren slechts twintig minuten en heb je jouw hele lichaam getraind.

4. Hersteltrainingen

Wie vaak traint, kan gevoeliger zijn voor blessures. Het lichaam kan uit balans raken. Bijvoorbeeld: je zwakke spieren zullen na een intensieve training moe zijn en je sterke spieren heb je dan weer té veel aan het werk gezet. Daarom zal er meer belangstelling zijn voor aanvullende trainingen die je spieren in topconditie houden. Denk bijvoorbeeld aan: stretchoefeningen en yoga.

5. Apps als coach

De apps die bestaan om onze sportprestaties in beeld te brengen, zullen aan populariteit winnen. De app als coach, gids én inspiratiebron. De nieuwste applicaties die in ontwikkeling zijn, zullen alleen maar nog meer bijdragen aan een gezonde levensstijl, voedingspatroon en slaapritme.

Veel sportplezier in 2015 gewenst!