Denk jij dat gewichtheffen je het uiterlijk geeft van een opgepompte bodybuilder? Niks is minder waar. Hoewel het voor gewichtsverlies en je gezondheid belangrijk is om aan cardiotraining te doen kan krachttraining je spieren opbouwen. Het helpt ziektes te voorkomen, gewicht te verliezen en je humeur te verbeteren!

1. Langer leven 
De meeste vormen van lichaamsbeweging kan je leven aanzienlijk verlengen, maar krachttraining in het bijzonder heeft ook heel wat voordelen. Als je veroudert, helpt meer spiermassa een vroegtijdige dood te voorkomen. Maak je dus geen zorgen over je gewicht of BMI, maar probeer de spiermassa te onderhouden.

2. Beter slapen 
Regelmatige sporters slapen beter. Een onderzoek heeft aangetoond dat weerstandstraining een lange nachtrust stimuleert. De deelnemers die aan krachttraining deden en deelnamen aan een slaaponderzoek werden minder vaak wakker dan de passieve sporters uit de controlegroep.

3. Merkbare vooruitgang
Er is niets dat zo veel voldoening schept als een doel bereiken. Als je een gewicht kunt heffen dat ooit onmogelijk leek en plots gaat dat veel vlotter dan verwacht, dan geeft dit een boost aan je humeur.

4. Om je botten te beschermen 
Krachttraining is goed voor de kwaliteit van je botten en beperkt het risico op breuken bij ouderen.

5. Meer evenwicht 
Een belangrijke oorzaak van fracturen zijn valpartijen. Gewichtheffen zorgt ook voor meer evenwichtsgevoel. Onderzoek heeft gesuggereerd dat weerstandstraining de kans op valpartijen bij oudere mensen met ongeveer 30 procent kan beperken.

6. Gelukkiger leven
Zoals veel vormen van lichaamsbeweging kan gewichtheffen wonderen verrichten voor je mentale gezondheid. Krachtttraining werd in verband gebracht met een kleinere kans op angststoornissen en depressies, als ook een beter zelfbeeld.

7. Meer calorieën verbranden 
Wie meer spieren heeft, verbrandt meer calorieën, zelfs wanneer je volledig stil zit.

8. Weinig tijd 
Krachttraining hoeft niet lang te duren, je kan het makkelijk in een drukke agenda proppen. 30 tot 60 minuten is al voldoende om resultaat te merken.

9. Thuis 
We gebruiken de term gewichtheffen, maar de opties van krachttraining zijn groot. Je kan je eigen lichaam of zelfs flessen water als gewicht gebruiken. Als beginner is het zelfs veiliger om je eigen lichaam als tegengewicht in te schakelen.

10. Sneller lopen 
Door gewichten te heffen wordt je beter in andere sporten. Het stimuleert je niet alleen om beter te joggen maar ook beter te zwemmen en te fietsen. Dit komt doordat je spieren sterker en krachtiger worden.

11. Gezond hart 
Cardiotraining is niet de enige vorm van sport die voordelig voor je hart is. Regelmatige weerstandstraining verlaagt de bloeddruk en kan even efficiënt als medicatie zijn.