Vraag iemand naar zijn of haar goede voornemens, dikke kans dat  ‘gezonder leven’ bovenaan het lijstje prijkt. Meestal valt daaronder een x aantal kilo’s kwijtraken en vaker naar de sportschool gaan. Maar die getallen op de weegschaal zijn niet noodzakelijk een afspiegeling van een gezond lichaam. Daarom geven wij je 11 dingen die je kan doen voor een gezond nieuwjaar, zonder dieet.

1. Boost jezelf met vitaminen

Je hoeft geen streng dieet te volgen om gezond te zijn, als je maar de juiste vitaminen binnenkrijgt die je energiepeil op een goed niveau houdt. Kies bijvoorbeeld voor ijzerrijke spinazie voor energie, en haal antioxidanten uit de gezonde vetten in zalm en avocado. Gezond eten hoeft geen straf te zijn, maar kan je net enorm veel positieve energie bezorgen.

2. Naar de dokter

Ziek zijn is niet altijd een vereiste om eens een bezoekje aan je huisarts te brengen. Zeker wanneer het alweer een tijd geleden is kan een check-up geen kwaad. Kijk je vaccinatiekaart nog eens na, lijst eventueel wat kleine kwaaltjes op waar je mee zit, en laat je bloeddruk even controleren.

3. Drink meer water

De eenvoudigste gezondheidstip die je zelf kan uitvoeren, is 1,5 tot 2 liter water per dag drinken. Ruil frisdrank in voor water, en maak er een gewoonte van om overal een flesje mee naartoe te nemen.

4. Wees lief voor jezelf

Het lijkt onnozel, maar een complimentje voor jezelf op zijn tijd geeft je zelfvertrouwen een boost. Begin de dag door iets positiefs tegen je spiegelbeeld te zeggen, en je plukt er mentaal de vruchten van.

5. Schermenverbod in de slaapkamer

Hoe moeilijk deze regel misschien ook lijkt: verban je smartphone, laptop of tablet uit de slaapkamer. Het blauwe licht dat deze schermen uitstralen verstoort je nachtrust, wat je op termijn een slopend gebrek aan energie kan bezorgen.

6. Hou een dagboek bij

Haal die tienergewoonte vanonder het stof vandaan, en pen af en toe neer wat je dwars zit, wat je ambities zijn of wat je wil veranderen. Van een beter geheugen tot meer daadkracht en zelfinzicht: een dagboek bijhouden brengt veel voordelen met zich mee. Ben je niet zo’n schrijver of ben je bang dat het te veel tijd in beslag neemt, beperk je dan tot het dagelijks noteren van 3 dingen waarvoor je dankbaar was die dag.

7. Wandel wat vaker

Je hoeft je niet te ontpoppen tot een fitness-verslaafde, af en toe een flinke wandeling kan enorm deugd doen voor je lijf. Behalve de positieve fysieke effecten helpt wandelen volgens onderzoek ook om de symptomen van depressie tegen te gaan.

8. Maak een lunchpakket

In plaats van dagelijks terug te vallen op broodjes uit de kantine, spaar je heel wat geld én calorieën uit door zelf een gezonde lunch te voorzien. Een slaatje of wat restjes van een avondmaaltijd zijn heerlijke alternatieven, als boterhammen je gauw gaan vervelen.

9. Flossen, flossen, flossen

Elke dag flossen de basis is van een gezond gebit, zegt de tandarts tot vervelens toe. Maar gelijk heeft hij. Probeer het dit jaar eens écht vol te houden, en motiveer jezelf door dat laatste (pijnlijke) tandartsbezoek in het achterhoofd te houden.

10. Lees meer boeken

Ruil het gedachteloos zappen naar allerlei onzin op televisie eens wat vaker in voor een goed boek. Het schenkt je meer voldoening, houdt je geest scherp en je slaapt er beter door dan na een sessie binge-watchen van je favoriete serie.

11. Doe eens aan vrijwilligerswerk

Lief zijn voor anderen geeft je zowel fysiek als mentaal een goed gevoel, en komt je geluksniveau ten goede. Kijk eens rond bij jou in de buurt waar en waarmee je kan helpen. Zelfs een klein gebaar kan wonderen doen, en je beleeft er zelf ook plezier aan.